secundair logo knw 1

Foto Chris Taylor

Voor de kust van het Engelse Norfolk is een start gemaakt met de aanleg van een zandmotor. Op de stranden langs de kust wordt over een lengte van 6 kilometer 1,8 miljoen kubieke meter zand opgebracht. Het zand moet erosie van de klifkust tegengaan, een probleem dat bedrijven en dorpen bedreigt. 

Zo moet het zand de Bacton Gas Terminal beschermen die slechts op meters van de klifrand staat. De terminal levert een derde van het Britse gas. Het project, dat ruim 22 miljoen euro kost, moet ook fungeren als verdediging voor twee nabijgelegen dorpen, Bacton en Walcott. Bacton Gas Terminal betaalt een substantieel deel van de kustversterking, meldt de Britse omroep BBC.

De zandsuppletie zal volgende maand voltooid zijn en biedt, zo is de verwachting, 15 tot 20 jaar bescherming. 

Voorbeeld
Het project is geïnitieerd en uitgewerkt door Royal HaskoningDHV. Het ingenieursbureau uit Amersfoort heeft een voorbeeld genomen aan de Zandmotor die voor de Nederlandse kust bij Ter Heijde is aangelegd en ook een ontwerp is van het bureau. 

Door opbrengen van zand wordt het strand hoger en breder, waarna golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie, aldus de ontwerpers.

Zware storm
De aanleiding voor de kustversterking bij Norfolk is de zware storm die in december 2013 de kliffen ernstig beschadigde. De bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal halveerde bijna. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.

Het zandmotorproject wordt gezien als de radicale oplossing die nodig is om het erosieprobleem het hoofd te bieden. “Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen”, stelt Royal HaskoningDHV. 

Vlaggenschipproject
Jaap Flikweert 180 vk  Jaap FlikweertHet project bij Norfolk, dat wordt uitgevoerd door de Nederlandse baggeraar Van Oord met de North Norfolk District Council als opdrachtgever, is de eerste in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd. Royal HaskoningDHV gaat ervanuit dat er meer volgen. “Dit vlaggenschipproject is de opmaat tot nog veel meer zandmotortoepassingen in het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld”, zegt Jaap Flikweert, Flood and Coastal Management Advisor bij RHDHV.

Zijn overtuiging sluit aan bij de analyse van Sally Brown, onderzoeker van de Universiteit van Southampton en de Universiteit van Bournemouth. Door de klimaatverandering zal de Engelse kust meer te maken krijgen met overstromingen en erosie, zegt ze tegen de BBC.

Dilemma's
Dat probleem zal voor dilemma's zorgen, voegt ze eraan toe: welke kustdelen worden wel versterkt en welke niet? "We moeten veel investeren om de kusten precies zo te houden als nu. En een van de grootste uitdagingen is dat we dat niet kunnen blijven doen op plaatsen die slechts een paar mensen beschermen."  

Velen zullen het zandsuppletieproject in Norfolk volgen om te zien of het voor andere delen van de kust ook zou kunnen werken, schrijft de BBC. Sue Brooks, hoogleraar kustgeowetenschappen aan de Universiteit van London zegt: "We weten op dit moment niet hoe succesvol dit zandsuppletieproject zal zijn, maar we proberen het tenminste. Het is echt een radicaal nieuwe manier van denken over kustverdediging."

 


Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.