secundair logo knw 1

Werknemers van de waterschappen krijgen in 2023 gemiddeld een loonsverhoging van 8 procent. Alle werknemers ontvangen in december een uitkering van 1.000 euro bruto. Dat zijn werkgevers en vakbonden onlangs overeengekomen in een nieuwe cao voor 2023. Een van de onderhandelaars, CNV Overheid, roept andere overheden op het bereikte akkoord als voorbeeld te nemen voor hun onderhandelingen.

Per 1 januari 2023 ontvangen werknemers een nominale loonsverhoging van 125 euro bruto bij een voltijdsdienstverband. Daarbovenop worden de lonen op genoemde datum verhoogd met 2,5 procent. Per 1 juli 2023 volgt er een loonsverhoging van 2,5 procent.

Voor een gemiddelde medewerker betekenen deze loonsverhogingen bij elkaar een inkomensverbetering van ruim 8 procent. Door de nominale loonsverhoging valt de verbetering voor medewerkers in de lagere schalen nog iets beter uit, te weten 10 procent extra.

De kilometervergoeding woon/werk gaat naar 0,21 euro en voor zakelijke kilometers naar 0,37 euro (waarvan 0,16 euro bruto). Vanaf 1 januari wordt het minimumloon opgetrokken naar 14 euro.

Dat zijn de onderhandelaars de Vereniging werken voor waterschappen (Vwvw) en de vakbonden FNV en CNV Overheid op 24 november overeengekomen. Zij leggen het onderhandelingsresultaat met een positief advies voor aan hun achterbannen. De cao heeft een looptijd 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 en geldt in totaal voor 14.000 werknemers.

Volgens CNV Overheid moet het akkoord als voorbeeld dienen voor andere overheidssectoren. "‘We zijn blij met dit resultaat. Het is duidelijk dat de werkgever zijn medewerkers waardeert. Als je kijkt naar hoe dit akkoord uitwerkt in de loonschalen dan zit je tussen de 7 en 11 procent. Dat is ook echt nodig in deze voor velen financieel heel moeilijke tijd. Het zou goed zijn als er in andere overheidssectoren goed naar deze cao gekeken wordt", zegt onderhandelaar Arno van Voorden. 

Werkgevers en vakbonden zijn ook overeengekomen dat de UWV-uitkering die werknemers krijgen tijdens de eerste negen weken van het wettelijke ouderschapsverlof wordt aangevuld tot 100 procent van hun salaris. Daarnaast hebben de cao-partijen besloten om studie te verrichten naar het vergroten van de diversiteit en inclusie in de sector en het ‘vergroenen’ van de cao.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.