secundair logo knw 1

Leerlingen pikken met de democratiegame veel kennis over het waterschap op I Foto: Unie van Waterschappen

De verkiezingen op 15 maart zijn voor de waterschappen een mooie aanleiding om bij jongeren onder de aandacht te brengen wat zij doen. De waterschappen zetten voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs de democratiegame in, vaak in combinatie met gastlessen. In de game nemen de leerlingen als waterschapbestuurders lastige besluiten in actuele casussen over onder meer droogte en bouwen in erg laaggelegen gebied.

De democratiegame en gastles zijn ontwikkeld door de Unie van Waterschappen en ProDemos, het ‘Huis voor democratie en rechtsstaat’. “Veel Nederlanders en dus ook veel leerlingen weten niet goed wat er te kiezen is bij de waterschapsverkiezingen”, zegt Bram Rosenbrand, beleidsadviseur innovatie en educatie bij de Unie van Waterschappen. “Waarover het waterschapsbestuur besluit, hebben we op een eigentijdse en interactieve manier verwerkt in de game. De inhoud is afgestemd op het vak maatschappijleer in het voortgezet onderwijs.”

Bram Rosenbrand UvWBram Rosenbrand

Op zich staat de game los van de verkiezingen en wordt ook in andere jaren gespeeld op scholen. Het is volgens Rosenbrand nu wel het moment om er extra promotie voor te maken. “Ook al kunnen leerlingen nog niet stemmen, de verkiezingen maken het waterschap voor hen wel even relevant. We hopen via de scholieren tevens hun ouders en andere familieleden te bereiken.”

Aanbod van gratis gastles
De waterschappen gaan actief de boer op met de game. “Zij hebben vanuit de Unie informatie gekregen om de democratiegame op hun websites aan te bieden. Ook benaderen ze het eigen netwerk van docenten. Een deel van de waterschappen biedt gratis gastlessen van anderhalf uur aan. Daarvoor zijn bestuurders en medewerkers opgeleid tot gastdocent.”

Tijdens de waterschapsverkiezingen van 2019 is de democratiegame voor het eerst ingezet. Er was toen meteen aanzienlijke interesse, vertelt Rosenbrand. “Zeker in het middelbaar beroepsonderwijs is de game veel gebruikt, onder andere bij verkiezingsfestivals op scholen. Ik verwacht dat de belangstelling nu nog groter zal zijn. De game is bekender en we hebben inmiddels een uitgebreid netwerk van docenten opgebouwd.”

Voor leerlingen in bovenbouw
Het spel kan worden gespeeld in het vmbo, mbo en havo/vwo en is geschikt voor leerlingen in de bovenbouw. Rosenbrand: “Zij kunnen de keuzes in de game goed maken. Alleen in het vmbo hebben leerlingen hier wat meer moeite mee. Voor hen is veel uitleg nodig.”

De deelnemers gaan in drie teams met elkaar de strijd aan. Eerst stemmen de leerlingen op partijen in het waterschapsbestuur en daarna nemen ze als bestuur van een waterschap beslissingen in een aantal op de praktijk gebaseerde casussen. Daarbij moeten zij een lastige belangenafweging maken tussen duurzaamheid, economie, veiligheid, natuur en landbouw.

De democratiegame heeft een flinke update gekregen. Door verbeteringen is het spel gebruikersvriendelijker gemaakt. Ook zijn drie actuele casussen toegevoegd: het bouwen van een nieuwe woonwijk in een erg laaggelegen gebied, het wel of niet aanpassen van het waterpeil en het instellen van een onttrekkingsverbod voor de landbouw in verband met droogte.

Nooit een tien
Rosenbrand geeft zelf gastlessen en heeft daarmee goede ervaringen. “Leerlingen pikken veel kennis over het waterschap op.” Het interactieve karakter van de game spreekt jongeren aan. “Zij vinden het bijvoorbeeld leuk dat ze af en toe moeten lobbyen bij een ander team.”

De leerlingen merken dat het werk van het waterschap een beetje ondankbaar kan zijn, omdat uiteenlopende belangen moeilijk met elkaar te verenigen zijn. “Zij kunnen als bestuur eigenlijk nooit een tien scoren in de casussen, ook al nemen ze voor hun gevoel de goede beslissingen. Dat vinden leerlingen vrij ingewikkeld. Uiteindelijk komen ze erachter dat hun team het alleen minder slecht kan doen dan de andere teams.”

Speciaal spoor in campagne
De democratiegame is niet de enige manier waarop waterschappen de komende twee maanden jongeren willen bereiken, besluit Rosenbrand. “In de campagne van de gezamenlijke waterschappen om de verkiezingsopkomst te bevorderen is een speciaal spoor gericht op jongeren, bijvoorbeeld door de inzet van influencers op sociale media. Een aantal waterschappen organiseert ook verkiezingsdebatten voor jongeren. Verder zijn er natuurlijk de reguliere activiteiten, zoals de lesmethode Water op het schoolplein die goed wordt gebruikt.”

Beeld spelsituatie democratiegame Een spelsituatie in de democratiegame I Beeld: Unie van Waterschappen

BEKIJK OOK

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.