secundair logo knw 1

De Brede Groene Dijk kort na oplevering met op de voorgrond de kwelder | Foto EcoShape/Edwin van Vliet

In Noordoost Groningen bij Finsterwolde is vandaag het proefstuk van de Brede Groene Dijk opgeleverd. De zeewering, een voorbeeld van Building with Nature, is over een lengte van 750 meter verbreed met klei die is gemaakt van gedroogd baggerslib uit de Eems-Dollard. Opdrachtgever Hunze en Aa’s spreekt over ‘een wereldprimeur’.

Het slib is in drie jaar in zogeheten kleirijperijen gerijpt tot stevige dijkenklei, een proces dat in de natuur tientallen jaren duurt. De versnelde rijping lijkt niet ten koste te gaan van de sterkte van de klei. Deze kan, aldus Hunze en Aa’s, een superstorm doorstaan, zoals is gebleken tijdens testen in de Deltagoot van Deltares. De kering van gedroogde slibklei doorstond 22 uur lang metershoge golven in de goot.

De uitvoering van de Brede Groene Dijk is mede mogelijk gemaakt door het Deltaprogramma. Dit met als motivatie dat er duurzame vormen van dijkversterkingen moeten worden ontwikkeld die goed passen in het gebied van het Werelderfgoed Waddenzee. De opzet van de groene dijk - haal overtollig slib uit de Eems-Dollard, laat het drogen tot klei en versterk hiermee de naastgelegen dijk - lijkt een toepassing die aan die voorwaarde voldoet.

Geen gesleep
Omdat de klei dicht bij de dijk vandaan komt, is er geen gesleep met grond nodig, waardoor er minder overlast is voor de omgeving en minder brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Bijkomend voordeel: slib winnen uit de Eems-Dollard draagt bij aan verbetering van de waterkwaliteit en het ecosysteem in het estuarium, dat gebukt gaat onder een sliboverschot dat de biodiversiteit aantast.

“Voor mij als Deltacommissaris is het ook belangrijk dat deze zeedijk zich eenvoudig laat aanpassen aan een stijgende zeespiegel. Je hoeft niet eerst het asfalt te verwijderen, zand aan te brengen en vervolgens weer te asfalteren. Je kunt er gewoon extra klei opleggen”, zegt Deltacommissaris Peter Glas.

3 jaar monitoren
De 750 meter proefdijk die is aangelegd door EcoShape, wordt de komende 3 jaar gemonitord om informatie te verzamelen over onder andere de ontwikkeling van de kruidenrijke grasmat, de drainage en het benodigde beheer.

Als de proef een succes is, wordt ook de rest van de zeedijk tussen Kerkhovenpolder en de Duitse grens over een lengte van de resterende 11,75 kilometer versterkt met gerijpte klei. Waterschap Hunze en Aa’s wil dat vanaf 2025 gaan realiseren. De kennis die het project oplevert maakt ook op andere locaties goedkopere, duurzame dijkversterking in binnen- en buitenland mogelijk, aldus Hunze en Aa's.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.