secundair logo knw 1

De rioolwaterzuiveringsinstallatie van HHNK in Wervershoof

Bedrijven in Noord-Holland die lozen op het riool krijgen te maken met aangescherpte controles op de lozing van probleemstoffen. In de opstartfase van het initiatief worden eerst 90 bedrijven gecontroleerd. Later wordt dit aantal uitgebreid. Deze aanpak moet tot meer grip leiden op probleemstoffen die met bedrijfsafvafwater worden geloosd.

De controle start 1 maart met een pilot. Daarna volgt een driejarig programma om de controles bij relevante bedrijven te intensiveren.

De bronaanpak past in de verhoogde aandacht voor probleemstoffen in het milieu, zoals PFAS. De controle is een actie van de omgevingsdiensten Noordzeekanaalgebied, Noord-Holland Noord en IJmond, samen met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), gemeenten, drinkwaterbedrijf PWN, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat (RWS).

Met deze gezamenlijke bronaanpak lopen de initiatiefnemers in Noord-Holland naar eigen zeggen voorop in Nederland. Het controleprogramma richt zich vooral op bedrijven met een verhoogde kans op lozing van stoffen die een schadelijk effect hebben op het riool, de werking van de rioolwaterzuiveringsinstallatie of de kwaliteit van het oppervlaktewater.

In het Noorderkwartier, het deel van de provincie Noord-Holland boven het Noodzeekanaal en het werkgebied van HHNK, zijn vele honderden bedrijven die lozen op het riool. In de opstartfase in 2023 wordt een selectie van 90 bedrijven bezocht, laat communicatieadviseur Ellen Schipper van HHNK weten. “We hebben nu een eerste selectie van bedrijven in Noorderkwartier, dit betreft zo'n 1.500 bedrijven. Maar daar zal nog een nadere verfijningsslag overheen gaan naar aanleiding van de pilot en een nadere analyse.”

Nieuw aan de aangescherpte controleactie is ook dat genoemde omgevingsdiensten nauwer samenwerken met elkaar en met de andere partners. “Door onder andere informatie uit te wisselen en van elkaar te leren krijgen we een betere grip op indirecte lozingen”, stelt Schipper.

“Wat het ook uniek maakt is dat alle betrokken partijen - dus aanvullend ook de provincie, RWS en PWN - bereid zijn om mee te betalen aan het programma grip op indirecte lozingen 2024-2026.” Voor de opstartfase van het project stelt het 'Interbestuurlijk Programma versterking VTH taken' (vergunningverlening, toezicht en handhaving) 250.000 euro subsidie beschikbaar. Het IBP is een initiatief van gemeenten, het Rijk, provincies en waterschappen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.