secundair logo knw 1

Schematische weergave projectgebied IJsselmeerdijk | Bron Notitie Voorkeursbeslissing

De aanleg van een vooroever voor de IJsselmeerdijk in het IJsselmeer biedt kansen voor ecologische en recreatieve ontwikkeling. Dat blijkt uit de intentieverklaring die waterschap Zuiderzeeland, provincie Flevoland, de gemeenten Lelystad en Dronten, Rijkswaterstaat en Stichting Het Flevo-landschap zien hebben ondertekend.

Het aanleggen van de vooroever moet bijdragen aan de versterking van de dijk en zorgen voor meer biodiversiteit en recreatiemogelijkheden. “Wat uit deze intentieverklaring blijkt is dat verschillende partners kansen zien als een vooroever wordt aangelegd”, legt Toine de Gier, omgevingsmanager bij Zuiderzeeland uit. De verklaring loopt vooruit op de besluitvormingsprocedure van het waterschap. “Eerst dient het besluit hierover nog te worden genomen door het bestuur.”

De dijk heeft een lengte van 17,6 kilometer en loopt van de Ketelbrug in het noorden tot aan de Houtribdijk in Lelystad. “De versterking van de dijk maakt deel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zal, in de voorstellen die er nu liggen, bestaan uit de aanleg van een vooroever van circa 10 kilometer. Daarnaast worden ook traditionele vormen van dijkversterking en het vernieuwen van de dijkbekleding ingezet.”

Tussen vooroever en dijk zou een ondiepe strook van circa 60 hectare waternatuur kunnen komen voor vissen, vogels en andere flora en fauna. De kansen die de ondertekenaars van de verklaring zien, richten zich vooral op het vergroten van de biodiversiteit en het versterken van het recreatie-aanbod in het gebied. “Dat noemen wij meekoppelkansen”, zegt de Gier. “De plannen voor een vooroever zijn door het waterschap geïnitieerd. De provincie, en ook het Flevolandschap, ziet een mogelijkheid om de biodiversiteit in het gebied een impuls te geven. In de aanleg van bijvoorbeeld een fietspad zien de gemeenten kansen om het gebied ook recreatief te ontwikkelen.”

In het najaar zal het waterschapsbestuur een definitieve beslissing nemen over de manier waarop de IJsselmeerdijk het beste kan worden versterkt. Uiteindelijk zouden de dijksversterkingswerkzaamheden in 2024 of 2025 van start moeten gaan. “Het belang van deze verklaring nu is dat verschillende partijen hun intenties hebben uitgesproken en hebben laten weten kansen te zien. Het is het beginpunt van een traject dat uiteindelijk zal leiden tot het formuleren van de aanbesteding.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.