secundair logo knw 1

Luchtbeeld van het gebied Vierwaarden ten noorden van Venlo I foto: Waterschap Limburg

Het kabinet trekt zo’n 90 miljoen euro uit voor dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling in met name Limburg. Dit houdt verband met een omvangrijk pakket aan investeringen in infrastructurele projecten.

Volgens het kabinet moet het risico op overstromingen zoals in de zomer van 2021 in Limburg, verder worden aangepakt. Daarom investeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de waterveiligheid van rivieren. In het bericht over de infrastructurele investeringen wordt opgemerkt dat het verstandig is om tegelijkertijd andere wateropgaven mee te nemen, zoals het verbeteren van de waterkwaliteit en de bevaarbaarheid.

Geld voor gebied Vierwaarden
De investeringen gaan met name naar de provincie Limburg. “Zo wordt 28,8 miljoen euro uitgetrokken voor het project Venlo-Vierwaarden, waar dijken worden versterkt en rivieren worden verruimd.” Ook wordt het stroomgebied van de Maas tussen Eijsden, Maastricht en de monding van de Geul aangepakt. “Het Rijk stelt 60 miljoen euro beschikbaar voor de rivierverruimingsopgave, de regio’s leggen bij om natuurdoelen te behalen en stadsontwikkeling te bevorderen.”

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat nam vorige week de startbeslissing voor het gebied Vierwaarden ten noorden van Venlo. Daarmee is officieel een procedure in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) in gang gezet. Als eerste stap verkennen de overheden in het gebied hoe een goed pakket aan maatregelen kan worden samengesteld, waarmee zowel de waterveiligheid als de ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit kunnen worden verbeterd. Dit duurt ongeveer drie jaar. Daarna volgt de planuitwerking.

Bereikbaarheid van nieuwe woningen
Het bedrag voor de Limburgse waterveiligheid vormt een bescheiden onderdeel van het totale pakket aan investeringen in infrastructuur dat het kabinet gisteren aankondigde. Hieraan besteedt het Rijk 7,5 miljard euro, terwijl ook gemeenten en provincies een forse bijdrage van ongeveer 5 miljard euro leveren. Dat geld gaat voornamelijk naar het aanleggen van nieuwe en het verbeteren van bestaande spoorlijnen, wegen en fietspaden. Dit gebeurt in alle delen van het land.

“Het doel is goede bereikbaarheid en ontsluiting van 400.000 nieuw te bouwen woningen tot en met 2030”, aldus de toelichting in het bericht. Het Rijk steekt 6 miljard euro in zeventien grootschalige woningbouwlocaties en 1,5 miljard euro in de versnelling van 105 projecten. Een onzekere factor is de stikstofproblematiek. Het kabinet geeft aan hard te werken aan oplossingen, zodat de natuur kan herstellen en investeringen in wegen en sporen kunnen doorgaan. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.