secundair logo knw 1

Sfeerbeeld van de Krimpenerwaard

Voor de ruimtelijke plannen in Zuid-Holland is een klimaatonderlegger gemaakt. Met een set van kaarten wordt inzicht gegeven in wat de uitdagingen op het gebied van water, bodem en klimaat betekenen voor bebouwing, landbouw en natuur.

De klimaatonderlegger is ontwikkeld door de provincie Zuid-Holland en de waterschappen De Stichtse Rijnlanden, Hollandse Delta, Rijnland, Rivierenland en Schieland en de Krimpenerwaard. Zij hebben hierin het principe van ‘water en bodem sturend’ uitgewerkt. De klimaatonderlegger is een belangrijke basis voor de ruimtelijke integrale afweging en visievorming: hoe geschikt is een gebied voor verstedelijking, landbouw of natuur?

De provincie en waterschappen geven aan dat zij hiermee gemeenten en andere belanghebbenden willen helpen om juiste keuzes te maken. Het gaat om een eerste versie die nog verder wordt ontwikkeld.

Set van kaarten met klimaateffecten
De klimaatonderlegger bevat een set van kaarten die de klimaateffecten tot 2100 weergeeft in verband met verzilting, verdroging, hitte, bodemdaling, wateroverlast en waterveiligheid. Aan de hand daarvan is vermeld wat dit betekent voor woon- en werklocaties, landbouw en natuur.

Door de klimaatverandering zullen sommige delen van Zuid-Holland minder of juist meer geschikt worden voor een bepaalde gebruiksfunctie of zijn er aanpassingen nodig. Dat wordt in de klimaatonderlegger aangegeven met vier mogelijkheden: geen extra opgaven vanuit water, bodem en klimaatverandering (Ja), water, bodem of klimaatverandering vraagt om aanvullende eisen (Ja, mits), water, bodem of klimaatverandering vraagt substantiële inspanning (Ja, mits), en een ontwikkeling of landgebruik legt een claim op de toekomst (Nee, tenzij).

Bij woon- en werklocaties mogen nieuwe ontwikkelingen niet leiden tot afwenteling. Dat kan door adaptatiemaatregelen te nemen en adaptatiemogelijkheden niet in de weg te staan. Bij landbouw is het essentieel om tijdig aan te passen aan de veranderende condities vanuit het water- en bodemsysteem en klimaatverandering. In gebieden waar het natter, droger of zilter wordt, zal de bedrijfsvoering of gewaskeuze moeten worden aangepast. Bij natuur is een robuust systeem nodig. Voor dit alles staan in de klimaatonderlegger concrete voorstellen.

Verplichte regels door Rijnland
Hoogheemraadschap van Rijnland kondigde zelf onlangs al aan verplichte klimaatbestendige regels op te gaan leggen bij de ontwikkeling van nieuwe grote gebiedsprojecten. Zo moet een nieuw ontwikkeld gebied voldoende voorzieningen hebben om extreme neerslag van 90 millimeter in 24 uur te kunnen verwerken. Ook moet nieuw oppervlaktewater worden ingericht voor een flexibel peilbeheer van 30 centimeter.

Rijnland wil met deze en andere regels ‘water en bodem sturend’ stevig neerzetten.De verplichte regels zijn opgenomen in de nieuwe Waterschapsverordening die momenteel ter inzage ligt in het kader van de inspraakprocedure.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.