secundair logo knw 1

De stadsdijken in Zwolle | Foto WDODelta

De kosten voor het versterken van de stadsdijken in Zwolle zijn meer dan verdubbeld. Waterschap Drents Overijsselse Delta zegt 300 miljoen euro nodig te hebben voor het versterken van 7,5 kilometer rivierdijk door de provinciehoofdstad van Overijssel.

In een extra vergadering gaf het dagelijks bestuur dinsdagavond een toelichting op de definitieve planuitwerking en de verdubbelde kosten ten opzichte van de raming van vorig jaar. “Het gaat om enorm veel geld, daar schrokken wij ook van”, erkent Hans Wijnen van het dagelijks bestuur van WDODelta.

Om de stadsdijken door Zwolle veilig te maken worden in bepaalde delen van de dijk damwanden geslagen tot 12 meter diepte. Hiervoor is 10.000 ton staal nodig. Vanwege de wereldwijde stijging van de staalprijzen, tikt dat door in de kosten van de Zwolse dijkversterking.

Ook vallen de kosten hoger uit omdat alle damwanden vanaf het water moeten worden aangebracht. En er zijn extra kosten door PFAS en ecologische beperkingen. Zo fladdert de zeer zeldzame witsnuitlibel door het project, rond de Noorderkolk langs het Zwarte Water.

“Het gaat om technisch een van de meest complexe dijkprojecten van heel Nederland”, aldus Wijnen. De waterkering voert door dichte bebouwing, een vrachtwagenfabriek van Scania, een brandstofopslag, een mbo-school en een natuurgebied. Om de stadsdijk te laten voldoen aan de nieuwe Deltanormen, is een investering vereist van 300 miljoen euro, waarvan 57 miljoen euro een buffer is voor tegenslagen. In een eerdere berekening werd nog uitgegaan van 125 miljoen euro. Wijnen: “Het is ontzettend veel geld, maar we geven het met verstand uit.”

Het waterschap legt zelf 30 miljoen euro bij. Het overige geld komt van de rijksoverheid en het HWBP. “Voor ons is dit een historisch hoog bedrag. We hebben dit niet eerder uitgetrokken voor een project”, zegt Wijnen. “Het gaat om de veiligheid van de stad. Als de dijken in Zwolle doorbreken, levert dat minimaal 4 miljard euro aan schade op.”

In de kosten van het project is 15 miljoen euro opgenomen als reservering voor onverhoopte tegenslagen, legt programmamanager Cor Beekmans uit. “Zie het als een verzekering voor ongewenste gebeurtenissen, zoals extreem hoogwater of beschermde diersoorten die voor vertraging zorgen. Of als door extreem laag water in de IJssel de aanvoer van materialen en bouwstoffen stagneert.”

“Onder de dijkversterkingsprojecten in Nederland is Zwolle uniek en complex”, zegt HWBP-directeur Eric Withaar. Hij signaleert dat alle dijkprojecten te maken hebben met stijgende kosten als gevolg van hoge prijzen van grondstoffen en bouwkosten. Omdat Zwolle buiten de gebruikelijke kostenkaders valt, is goedkeuring vereist van de directeur-generaal van Rijkswaterstaat.

Als het bestuur van het waterschap in maart een akkoord geeft op de projectbegroting, kan Stadsdijken Zwolle in mei 2023 van start. Het project wordt uitgevoerd door het zogeheten Dijkteam Zwolle. Dat is een samenwerking van WDODelta met Dura Vermeer, Ploegam, TAUW, Fugro en H+N+S+.


Update 22/02 In het artikel werd vermeld dat er minimaal 2 miljard euro schade ontstaat als de dijken doorbreken. Dat moet zijn 4 miljard. Dit is aangepast.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.