Om te voldoen aan de Kaderrichtlijn water moet de waterkwaliteit van het Paterswoldsemeer in Groningen verbeteren. Waterschap Noorderzijlvest heeft nu de hulp ingeroepen van middelbare scholen bij het ontwerpen van vissenhotels.
Meer dan 200 leerlingen van drie middelbare scholen uit de omgeving van Groningen storten zich de komende twee maanden op een opdracht van waterschap Noorderzijlvest: het ontwerpen van kunstmatige schuil- en paaiplaatsen voor vissen en kleine waterbeestjes. De komst van deze vissenhotels is nodig omdat de waterkwaliteit in het Paterswoldsemeer moet verbeteren om te voldoen aan de Kaderrichtlijn water.
“Bij het opzetten van de maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren, is een participatieproject opgezet”, vertelt Annemieke van der Lans van Noorderzijlvest. Daarbij wordt samen met omwonenden en betrokkenen gekeken welke maatregelen bijdragen aan het verbeteren van de waterkwaliteit, de recreatiemogelijkheden en aan het ontwikkelen van nieuwe natuur.
Er wordt zes hectare aan natuurvriendelijke oevers en -zones aangelegd als leefgebied voor de waterdieren. “Maar het Paterswoldsemeer heeft meer schuil- en paaiplekken nodig om te voldoen aan de richtlijn. Daarom is in de planning opgenomen om in 2022 te beginnen met de aanleg van vissenhotels. Die worden onder lange steigers aangelegd. Daar liggen ze veilig en hebben recreanten er geen last van.”
Bij het ontwerpen van de vissenhotels hoopt Noorderzijlvest op de hulp van 200 scholieren van drie Technasia, waar bètatechnisch onderwijs op havo- en vwo-niveau wordt aangeboden. Dit project past volgens Van der Lans bij de educatiedoelen van het waterschap. “Wij willen het waterbewustzijn onder jongeren verhogen op een manier die aansluit op hun belevingswereld. Dat vinden we belangrijk omdat we de jongeren zelf willen informeren over het werk van het waterschap en het belang van klimaat-issues. Ook willen we ze natuurlijk interesseren in het watervak.”
Van de scholieren wordt verwacht dat ze zelf onderzoek doen naar de ecologie van het meer en de omgeving. Ook moeten ze niet alleen de vormgeving van de vissenhotels op zich nemen, maar ook manieren bedenken om deze schuilplekken zichtbaar te maken in de omgeving. “Uiteindelijk zal dat leiden tot voorstellen van de scholieren die door een vakjury zullen worden beoordeeld. Eind van het jaar weten we welke ontwerpen zijn gekozen. We zijn nu aan het zoeken naar een mbo-instelling om die vissenhotels ook daadwerkelijk te bouwen. Dat zou heel mooi zijn, want dat zou de educatiecirkel helemaal rond maken.”