secundair logo knw 1

Het bellenscherm bij overgang tussen het Noordzeekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal | Foto Rijkswaterstaat

Als de verzilting in het westen en de gevolgen van de droogte in het oosten verder toenemen, gaat het Managementteam Watertekorten (MTW) ingrijpen. Om de toenemende verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal tegen te gaan, worden twee maatregelen voorbereid. In de IJssel komt er voor de scheepvaart eenrichtingsverkeer als de vaargeul te smal wordt.

De incidentele en plaatselijke regen die deze dagen valt, biedt beperkt verlichting, stelt het MTW. Het managementteam verwacht dat vanaf volgende week de droogte en de effecten daarvan verder toenemen.

In het oosten, zuiden en Zeeland zijn de effecten het meest nijpend voor de scheepvaart, de landbouw en de natuur, aldus het MTW dat begin deze maand is ingesteld om landelijke en bovenregionale maatregelen te nemen als dat nodig is om water te verdelen. “De inmiddels ingezette maatregelen zijn talrijk, zoals het schutten op basis van vraag en aanbod bij sluis Eefde en het doorlaten van zoet water via stuw Hagestein tegen verzilting Lek en Hollandsche IJssel", aldus het MTW. 

Ook op andere locaties nemen waterschappen tal van maatregelen om de wateraanvoer op peil te houden. Maar de vraag is of de ingrepen toereikend zijn als de droogte aanhoudt.

Als de verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal doorzet, wordt het bellenscherm in het Noordzeekanaal ter hoogte van gemaal Zeeburg geactiveerd, laat het MTW weten. Dat scherm voorkomt dat zout water uit het Noordzeekanaal in het Amsterdam-Rijnkanaal stroomt. Ook zet het MTW de energiecentrale bij Diemen in om water van het Markermeer naar het Amsterdam-Rijnkanaal door te voeren.

In het oosten geeft de dalende waterstand in de IJssel hoofdbrekens. De vaargeul op de rivier wordt steeds smaller. Als de minst gepeilde diepte 1,45 meter bedraagt, zal Rijkswaterstaat mogelijk eenrichtingsverkeer instellen op de Boven-IJssel, meldt MTW.

Als het zover komt moet scheepvaart vanuit Duitsland richting Kampen en de Twentekanalen omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer. De recreatievaart kan gebruik maken van de Randmeren.

 

LEES OOK
H2O Actueel: Neerslagtekort nadert niveau in 2018

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.