secundair logo knw 1

De havenstad Beira in Mozambique. Foto Royal HaskoningDHV

Een consortium onder leiding van Royal HaskoningDHV gaat in opdracht van de Nederlandse overheid aan de slag in het Mozambikaanse Beira. Doel is de havenstad, die vorig jaar verwoest werd door de cyclonen Idai en Kenneth, weerbaarder te maken.

 De cyclonen, die in maart en april 2020 over het Afrikaanse land raasden, troffen Beira in het bijzonder. Zeker 750 mensen kwamen om het leven, bijna de gehele infrastructuur van de havenstad raakte beschadigd en hele gebieden stonden onder water. De Delftse hoogleraar Luuk Rietveld riep gelijk op tot een ‘deltaplan’ voor Mozambique.

Het consortium, dat nu is aangesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), heeft als opdracht een strategie te ontwikkelen om Beira en zijn zeshonderdduizend inwoners beter te beschermen tegen overstromingen en erosie. Omdat Beira in een laaggelegen gebied ligt, wordt het regelmatig getroffen door overstromingen vanuit zee en zware regenval.


(advertentie)

Klimaatverandering, economische groei, bevokingsgroei, kusterosie en stadsuitbreiding hebben de havenstad volgens Royal HaskoningDHV kwetsbaarder gemaakt dan ooit. Een aanzienlijk verbeterde kustbescherming is nodig om Beira de komende decennia voldoende te beschermen tegen de gevaren van de zee. Die bescherming moet tegelijk de ruimtelijke kwaliteit verbeteren en de sociaaleconomische ontwikkeling stimuleren.

Voorstudies
Het kustbeschermingsproject is onderdeel van het Cyclone Idai en Kenneth Emergency Recovery and Resilience Project (ERRP), dat wordt gefinanierd door de Wereldbank en de RVO. Behalve Royal Haskoning DHV maken ook Deltares, Witteveen+Bos, het Mozambikaanse adviesbureau Metier en Partners for Resilience, dat onder leiding staat van het Nederlandse Rode Kruis, deel uit van het consortium.

Deltares en Witteveen+Bos ontwikkelden eerder al een Masterplan 2035 voor Beira, waarin een visie wordt ontwikkeld voor een duurzame, veilige en welvarend stad. Het nieuwe project is volgens Deltares ‘een volgende stap’ op weg naar implementatie.

Het afgelopen jaar zijn er verschillende voorstudies geweest, meldt een woordvoerder van Royal HaskoningDHV. De coronapandemie maakt het overleg met stakeholders volgens haar lastig, omdat reizen nu niet mogelijk is.

Blue Deal
Daarmee worstelen ook de waterschappen, die juist vorig voorjaar in Mozambique begonnen met de Blue Deal, een langjarig partnerschap met de regionale waterautoriteiten. Er zijn wel trainingen op afstand geweest, maar alles verloopt trager, zegt landencoördinator Mozambique Antoon Kuypers. "En in het begin was het vooral noodhulp."

Volgens hem vullen het consortium en de waterschappen elkaar aan, omdat de laatste zich vooral richten op beheer en onderhoud. "We zijn wel met de overheid in gesprek hoe de activiteiten op elkaar afgestemd kunnen worden."

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Royal HaskoningDHV
Bericht Deltares over Masterplan 2035
H2O-premium: Mozambique heeft een ‘deltaplan’ nodig

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.