secundair logo knw 1

Het nieuwe gemaal Kalverdijkje zal ongeveer vergelijkbaar zijn met dit bestaande gemaal I foto: Wetterskip Fryslân

Wetterskip Fryslân gaat in Leeuwarden het nieuwe gemaal Kalverdijkje helemaal circulair bouwen. Aannemers en ingenieursbureaus zijn uitgedaagd om hiervoor met goede ideeën te komen.

Het gemaal Kalverdijkje wordt gebouwd in het stedelijk gebied van Leeuwarden en vervangt de twee oude, afgeschreven gemalen Schieringerweg en Tolhuis. De peilvakken worden gecombineerd tot een groot peilvlak. Daarmee is de kans ontstaan voor het nieuwe vispasseerbare gemaal, vertelt projectmanager Niels Koetsier van Wetterskip Fryslân. “Kalverdijkje zal met een capaciteit van zeven kubieke meter water per minuut geen fors gemaal zijn. Hierdoor is het een mooi, behapbaar proefproject voor circulair bouwen.”

Niels KoetsierNiels Koetsier

Is het een primeur voor Nederland? Koetsier durft dat niet te zeggen. “Al heb ik nog niet kunnen vinden of er eerder een poldergemaal circulair is gebouwd. Het wordt alvast wel het eerste in Friesland.”

Twee aanbestedingen
Het draait bij circulair bouwen om slim gebruik van grondstoffen, producten en goederen, waardoor deze steeds kunnen worden hergebruikt. Het project vloeit voort uit de landelijke opgave voor waterschappen om in 2050 honderd procent circulair te zijn. “Om daaraan te voldoen, willen we kennis en ervaring opdoen en de markt benaderen om hun kennis en ervaring actief te delen.”

Wetterskip Fryslân heeft aanbestedingen gehouden voor het aannemerswerk en de ingenieursdiensten. Daarop hebben negen aannemers en zes ingenieursbureaus gereageerd. Het budget stond vooraf vast, waardoor beide aanbestedingen zich richtten op twee aspecten: een plan van aanpak en een visie op circulariteit. “In principe hebben we alles opengelaten”, zegt Koetsier. “We zijn de documenten van de inschrijvers momenteel aan het beoordelen. Rijmen ze met hoe we erover denken en kunnen inschrijvers ons verrassen?”

Koetsier ziet een tweedeling bij de voorstellen. “Een deel van de aannemers en ingenieursbureaus zoekt het echt in nieuwe oplossingen. Er zijn ook inschrijvers die al vaker voor Wetterskip hebben gewerkt en ons conventionele ontwerp voor gemalen nu helemaal circulair maken door andere keuzes voor materialen en producten.”

Leerschool
De bedoeling is om in januari de contracten af te sluiten met de partijen waarmee het waterschap verder wil gaan. “Daarna gaat een gezamenlijk bouwteam het ontwerp echt invullen. Deze aanpak is nieuw voor ons. De verwachting is dat we na de bouwvak in de zomer van 2021 kunnen starten met de realisatie van het gemaal.”

Koetsier wijst erop dat Wetterskip Fryslân bijna duizend gemalen heeft. “Dat zijn er erg veel voor een waterschap. Wij kunnen de ervaring die we nu met circulair bouwen opdoen, goed gebruiken voor aankomende projecten. De bouw van het gemaal Kalverdijkje is een leerschool en we stellen ons relatief kwetsbaar op voor een opdrachtgever. Ik hoop dat dit tot een mooi eindresultaat leidt.”

 

MEER INFORMATIE
Toelichting op project door Wetterskip Fryslân
Unie van Waterschappen over circulair doel

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.