secundair logo knw 1

Op het strand van Terschelling aangespoeld afval van de MSC Zoe in 2019; op de zeebodem ligt nu nog steeds veel troep I foto: Ritzo ten Cate via Wikimedia Commons

In het kader van het initiatief CleanUpXL zijn duikers en bergers gestart met een actie om afval op de bodem van de Noordzee en Waddenzee op te ruimen. Er is speciale aandacht voor plekken waar spullen van het containerschip MSC Zoe kunnen liggen.

Het is de tweede bergingsperiode na de lancering van CleanUpXL halverwege 2021. Het doel van dit project is om in drie jaar tijd zo’n 800.000 kilo afval van de zeebodem op een duurzame manier te verwijderen. Bij de actie van vorig jaar is zo’n 90.000 kilo uit zee gehaald.

Stichting Duik de Noordzee schoon gaat de komende tijd zoeken naar afval wat is blijven hangen in scheepswrakken op de bodem van de Noordzee. Verder doen Friendship Offshore en BDS Harlingen mee. Zij zetten bergingsschepen in voor het opruimen van het meer grove afval van de Noord- en Waddenzeebodem.

Bijzondere spullen te vinden
Volgens projectleider Ellen Kuipers van de Waddenvereniging zijn de meest bijzondere spullen in zee te vinden. “Afgelopen jaar troffen we ook balen nylon aan, een halve vrachtwagen met grote rubberen banden, koffers en oude telecomkabels.”

De resultaten van de opruimactie zullen met iedereen worden gedeeld. “Niet alleen om bewustwording bij consumenten op gang te brengen, maar we willen ook actief in gesprek met producenten en eigenaren van de spullen die we vinden op de zeebodem.”

Ramp met MSC Zoe aanleiding
CleanUpXL is een gezamenlijk project van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon, natuur- en milieufederaties, duikers, bergers en recyclebedrijven. Dit wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

De aanleiding voor het initiatief was de ramp met het vrachtschip MSC Zoe in de Waddenzee in januari 2019. Hierbij sloegen 342 containers met meer dan drie miljoen kilo lading overboord. In hetzelfde jaar is ongeveer driekwart van het afval weggehaald uit de zee en van de stranden. Maar nog steeds ligt er heel wat troep op de zeebodem. Daarom hebben de duikers en bergers speciale aandacht voor plekken waar afval van de MSC Zoe zich kan bevinden.

LEES OOK
H2O Actueel: resultaten opruimactie in 2021 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.