secundair logo knw 1

Bij het waterschapshuis van Noorderzijlvest staan waterschap, aannemers en HWBP stil bij de overeenkomst om de dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat emissiearm uit te voeren

Waterschap Noorderzijlvest wil de versterking van de zeedijk tussen Lauwersmeer en Vierhuizergat zoveel mogelijk uitvoeren met machines die worden aangedreven door stroom of waterstof. Deze aanpak moet ertoe leiden dat de uitstoot van CO2 gedurende het project met 95 procent wordt verminderd. Het waterschap wil 8,2 miljoen euro investeren in deze duurzame uitvoering en is daarover in gesprek met het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat moet bijdragen in de financiering.

De emissiearme aanpak van de versterking van de zeedijk past in het beleid waar het waterschap op inzet met het vorig jaar vastgestelde beleidskader duurzaamheid. Volgens die richtlijn wil het waterschap de emissie van broeikasgassen in 2030 met 49 procent teruggedrongen hebben ten opzichte van 1990. De circulariteit moet voorts omhoog: 50 procent circulair in 2030 en 100 procent in 2050.

De nagenoeg emissieloze versterking van de zeedijk levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame ambities van het waterschap, zegt dagelijks bestuurder Eisse Luitjens van Noorderzijlvest in een persverklaring. “En we laten zien dat we in Groningen volop investeren in de energietransitie.”

Aannemerscombinatie Waddenkwartier (GMB en Heijmans) voert de versterking uit. Beide ondernemingen hebben de ambitie om vanaf 2026 emissieloos te bouwen. “Dit is een belangrijke stap in de juiste richting”, zegt projectmanager Gérard Porton.

De aannemerscombinatie vraagt regionale bedrijven die participeren in het dijkversterkingsproject ook schonere machines met minder uitstoot in te zetten. Dat moet erin resulteren dat alleen vrachtauto’s, kranen, trekkers en aggregaten worden gebruikt die worden aangedreven door waterstof of elektriciteit.

Het elektrisch materieel bespaart zo’n 600.000 liter diesel, aldus het persbericht van het waterschap en de aannemerscombinatie. Dat is een reductie van 22 procent op het totale dieselverbruik. “De diesel die we gebruiken is fossielvrij en hernieuwbaar, het zogenoemde Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) diesel. De inzet van elektrisch materieel en het gebruik van HVO100 diesel zorgt samen voor 95 procent minder CO2 ten opzichte van de inzet van regulier materieel om de dijk te versterken.”

Voor de dijkversterking wordt ingezet op hergebruik van grondstoffen. Voorts wordt ‘bijna 100 procent’ van het asfalt, klei en koperslakblokken van de bestaande dijk hergebruikt in de nieuwe dijk.

Dijk Lauwersmeer 900 loep Illustratie uit projectplan Dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat

De versterking begint volgend jaar. Het betreft de 9 kilometer lange zeedijk tussen Lauwersoog en de Westpolder. De kering heeft op delen niet voldoende hoogte en over het hele traject is de bekleding niet sterk genoeg. Versterking van de dijk wordt opgeknipt in twee trajecten: Havendijk (circa 2 km) en Landelijke Dijk (circa 7 km).

Naast versterking wordt ingezet op vitalisering van de kustzone, door drie ecologische projecten in de Waddenzee, het kustgebied en in de Marnewaard met onder meer getijdepoelen, kunstmatige rifelementen, (rijs)houten dammen en vismigratie door zoet-zout overgangen. De aanpak wordt verder gecombineerd met projecten ten behoeve van natuur, recreatie en verkeer. Andere koppelprojecten zijn groot onderhoud van de westelijke Havendam en het vervangen van de dijkbekleding van de R.J. Cleveringssluizen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.