secundair logo knw 1

Rotterdam is een van de steden die op de goede weg zijn met klimaatadaptatie. Foto Unsplash

Klimaatadaptatie is voor veel Europese steden nog te veel een ver-van-mijn-bed-show. En als een stad al een plan heeft, dan schiet het met de implementatie niet snel genoeg op, zo stelt een rapport van Sweco. Het ingenieursbureau adviseert om klimaatverandering in te zetten als katalysator voor duurzame stadsontwikkeling.

12112020 Enrico MoensEnrico MoensVan alle Europese steden heeft slechts 26 procent een klimaatadaptatieplan paraat, aldus het rapport ‘Planning for Climate Adaptation’. Dat cijfer is gebaseerd op internationaal onderzoek van twee jaar geleden, vertelt programmamanager klimaatadaptatie en auteur Enrico Moens van Sweco. "Ik verwacht dat het nu wel iets hoger ligt, maar niet veel meer."

Nog verontrustender is misschien wel dat de implementatie van de plannen die er zijn niet snel genoeg gaat. “In dit tempo zijn onze steden onvoldoende voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering”, meent Moens. "Terwijl de wolkbreuken, overstromingen, hitte en droogte van de laatste jaren wel laten zien dat er echt wat aan de hand is."

Stadsbesturen moeten, kortom, hun steden aanpassen om die gezond, veilig en leefbaar te houden. Als onderdeel van Sweco’s kennisprogramma ‘Urban Insight’ onderzocht Moens samen met enkele Deense en Nederlandse collega’s hoe twaalf Europese hoofdsteden dit aanpakken. Daaruit destilleren zij tien ‘best practices’ die andere steden, binnen en buiten Europa, kunnen helpen om de klimaatadaptatie te versnellen.

Wateroverlast
De twaalf geselecteerde hoofdsteden lopen voorop met hun plannen en laten mooie voorbeelden zien van hoe het kan. Maar ook hier zijn er de nodige knelpunten. Dat geldt tevens voor Amsterdam en Rotterdam, waar volgens Moens mooie initiatieven worden ontwikkeld samen met bewoners en bedrijven. "Maar het duurt soms nog te lang."

Anders is dat in Kopenhagen, dat in 2011 met enorme wateroverlast te kampen had. Hierdoor werd de noodzaak van klimaatadaptatie meteen op de agenda gezet en raakte alles in een stroomversnelling. Sindsdien zijn zo’n dertig projecten, dwars door alle sectoren heen, gerealiseerd.

"Klimaatverandering wordt als kans gebruikt en sectoren worden met elkaar verbonden", zegt Moens. "Er is een programmatische aanpak, waarbij de verschillende disciplines met elkaar samenwerken. Zo wordt klimaatverandering ingezet als katalysator voor duurzame (her)ontwikkeling van de stad."

Groene oase
Ook Stockholm kent zo’n programmatische, integrale aanpak. Voor de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel Stockholm Royal Seaport wordt de Green Space Index gebruikt. Hiermee worden welzijn, biodiversiteit en klimaatadaptatie samengebracht.

De bedoeling is dat elke bewoner straks op 200 meter van zijn huis toegang heeft tot een park, voor elke bewoner wordt 8,2 vierkante meter groene oase gereserveerd en er wordt 17.000 vierkante meter aan groene daken gerealiseerd. De index maakt duidelijk of deze doelen ook worden behaald of dat moet worden bijgestuurd.

In Nederland is het Deltaprogramma een goed voorbeeld van een integrale aanpak, vindt Moens. Toch gaat het in individuele steden volgens hem nog vaak mis. "Ik zou graag zien dat bij stedelijke (her)ontwikkeling de ruimteclaim voor blauw en groen aan de voorkant van de plannen wordt meegenomen. Nu sneuvelt die nogal eens als er gebouwd gaat worden. Beschouw klimaatadaptatie niet alleen als een extra kostenpost, maar anticipeer op de toekomst en voorkom dat het straks te laat is."

MEER INFORMATIE
Rapport ‘Plannning for Climate Adaptation’
H2O-bericht: ‘Onafhankelijk platform van grote waarde voor klimaatadaptatie in stad’
H2O-bericht: ‘Klimaatadaptatie Nederlandse steden kost minimaal 42 miljard euro’

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.