secundair logo knw 1

Beeld: Roman via Pixabay

Verdubbel het doel voor de binnenlandse productie van hernieuwbare waterstof in 2030 ten opzichte van wat eerder in het Klimaatakkoord is aangegeven. Deze ambitie wordt uitgesproken in de Routekaart Waterstof. Daarvoor is een snelle opschaling van de hele waterstofketen nodig.

De routekaart is vorige week door het Nationaal Waterstof Programma (NWP) overhandigd aan minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie. Hierin worden concrete doelen en acties tot 2030 beschreven en ook vooruitgeblikt op de periode daarna (zie infographic). Binnen het NWP dat voort is gekomen uit het Klimaatakkoord van 2019, werken overheid en bedrijfsleven samen.

Nederland kan en wil een belangrijke rol spelen in de mondiale waterstofmarkt, is het uitgangspunt. Ons land produceert momenteel een grote hoeveelheid waterstof uit aardgas, maar de samenstelling van deze productie gaat in de toekomst fundamenteel veranderen. Voor hernieuwbare elektrolyse zal er een grotere rol weggelegd zijn. Hernieuwbare en koolstofarme waterstof en derivaten dragen bij aan de verduurzaming van industrie, mobiliteit, gebouwde omgeving en elektriciteitsopwekking.

Verdubbeling naar 6 tot 8 GW in 2030 bepleit
De ambitie in het Klimaatakkoord is om 3 à 4 gigawatt (GW) elektrolysevermogen in 2030 te realiseren. Volgens de deelnemers aan het NWP is echter een verdubbeling naar ongeveer 6 tot 8 GW in 2030 nodig, om zeker te zijn dat Nederland dan aan de Europese doelen voor verplichte toepassing van hernieuwbare waterstof voldoet. Daarom roepen zij het kabinet op het doel voor de productie van hernieuwbare waterstof vast te stellen op minimaal 80 petajoule.

Voor 2025 gaat het Klimaatakkoord uit van 500 megawatt (MW) elektrolysecapaciteit. In de routekaart wordt een verhoging naar 600 MW voorgesteld. Deze capaciteit moet in de jaren daarna lineair doorgroeien en aansluiten op de realisatie van wind- en zonneparken en het landelijke waterstoftransportnet.

Een belangrijk element is de ontwikkeling van een offshore waterstofnetwerk. Verder moeten andere kansrijke productiemethoden, zoals vergassing van restafval, pyrolyse en thermolyse, de komende jaren de kans krijgen om zich te bewijzen.

Er wordt nog een kanttekening gemaakt. Als de waterstofproductie niet ten koste mag gaan van directe elektrificatie en verduurzaming van bestaand elektriciteitsverbruik, moeten de productie of import van CO2-vrije elektriciteit omhoog zodat in de resterende elektriciteitsvraag kan worden voorzien.

Snelle opschaling van keten vereist
Dit alles vraagt om een snelle en significante opschaling van de gehele keten: productie, import., transport, distributie en gebruik. Volgens de routekaart heeft Nederland daarvoor een uitstekende uitgangspositie.

Hierbij wordt gewezen op de al opgedane ervaring met waterstof, de uitgebreide infrastructuur voor onder meer transport en opslag, de aanwezige industrie, de grootschalige uitrol van wind op zee en de gunstige ligging voor doorvoer. Voor de Nederlandse maakindustrie biedt de snelle groei van waterstofketens kansen op nationale en internationale markten. Die kunnen al snel in de miljarden euro’s lopen.

Routekaart Waterstof 2030 loep


DOELEN TOT EN MET 2025

De Routekaart Waterstof bevat zes overkoepelende doelen voor de periode 2022-2025 (met daarbij tal van acties voor het Rijk en NWP-deelnemers):
• Duidelijke doelen stellen voor waterstofproductie en -gebruik en het ontwikkelen van passende instrumenten.
• Zekerheid geven over de essentiële randvoorwaarden voor de import en doorvoer van waterstof.
• Zorgen voor een landelijk waterstoftransportnetwerk met bijbehorende opslag.
• Inzicht verkrijgen in (potentiële) waterstofverbruikers en het realiseren van condities voor de opschaling van waterstofgebruik.
• Voldoende aandacht geven aan innovatie voor de opschaling en toepassing van waterstof.
• De inpassing van waterstof in het energiesysteem bewaken en rekening houden met alternatieve verduurzamingsmogelijkheden.

LEES OOK
H2O Artikel: Nieuwe route naar de waterstofeconomie gaat via de rwzi
H2O Actueel: Waterstofcoalitie roept op om slim te investeren
H2O Actueel: Snelle ontwikkelingen en veel uitdagingen bij groene waterstof
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.