secundair logo knw 1

Schematische weergave projectgebied IJsselmeerdijk | Bron Notitie Voorkeursbeslissing

Waterschap Zuiderzeeland zet een nieuwe stap in het versterkingsproject IJsselmeerdijk: het voorkeursalternatief is ter inzage gelegd voor commentaar. Een flink deel van de dijk wordt volgens het concept Voorkeursbeslissing versterkt met vooroevers ‘waar dat mogelijk is’. Het waterschap zet met een 'circulaire dijk' in op ‘maximale duurzaamheid’, door te streven naar een klimaatneutrale uitvoering en vergroten van de biodiversiteit in onder meer de vooroevers. Voorts kiest het ‘conform de gedachte van de nieuwe Omgevingswet’ voor een uitgebreide participatie.

De IJsselmeerdijk heeft een lengte van 17,6 kilometer en loopt van de Ketelbrug in het noorden tot aan de Houtribdijk in Lelystad. De steenbekleding (stortsteen en zetsteen), het asfalt aan de buitenzijde en de grasbekleding aan buiten- en binnenzijde zijn niet sterk genoeg, zo is vastgesteld. Tijdens zeer zware stormen kan de dijkbekleding instabiel raken, ook is de dijk over flinke delen van het traject niet hoog genoeg.

Investeringskosten
Het waterschap wil de IJsselmeerdijk gaan versterken zodat deze tot 2080 aan de veiligheidsnormen voldoet. De investeringskosten bedragen € 216 miljoen, met een bandbreedte van € 165 miljoen tot € 267 miljoen. De instandhoudingskosten worden geraamd op € 96 miljoen (100 jaar). Ook hier moet gerekend worden met een bandbreedte, omdat de kosten van het onderhoud van de vooroevers (eroderen en suppleren) lastig in te schatten zijn.

In de aanpak wordt de dijk verdeeld in twee delen: de Meerdijk (circa 14 km) en de Baaidijk (circa 3,5 km), die minder hoog is dan de Meerdijk. Voor het deel Meerdijk wordt de kering versterkt met een vooroever ‘waar dit mogelijk is’. Voor de Baaidijk wordt ingezet op versterking van de dijk door met name vervanging van zetsteen, asfalt en verhogen van de buitenberm.

De vooroevers bij de Meerdijk bestaan uit een vooroeverdam met openingen voor waterverversing, met daarachter ondiep water en een erosiebuffer ter compensatie van te verwachten zandverliezen, aldus de notitie Voorkeursbeslissing. De vooroevers variëren in breedte van circa 50-60 meter tot circa 30-60 meter.

Biodiversiteit
Het waterschap wil inzetten op vergroten van de biodiversiteit door een ‘ecologische inrichting’ van de zone teen/plasberm/vooroever. Ook een gevarieerde vegetatie op de grasbekleding moet bijdragen aan meer biodiversiteit. Door alleen materialen te gebruiken die in toekomst volledig herbruikbaar zijn, streeft het waterschap voorts naar ‘een circulaire dijk’. Bij de uitvoering van de versterking wordt emissie van CO2 zoveel mogelijk beperkt, aldus de notitie.

De versterkte dijk is volgens de berekeningen bestand tegen golven van meer dan 3 meter hoog en een waterstand van bijna 2,5 meter hoger dan het gemiddelde waterpeil. In overleg met Deltares en het landelijke Adviesteam Dijkontwerp is een aantal optimalisaties doorgevoerd in de golfbelasting (via probabilistische berekeningen). “Deze optimalisaties hebben geleid tot beperkte wijzigingen in de veiligheidsopgave voor de Meerdijk”, aldus de notitie Voorkeursbeslissing.

Omgevingswet
Deze Voorkeursbeslissing ligt nu tot 13 juni ter inzage voor commentaar. Het concept is tot stand gekomen na ‘een zorgvuldig proces van ruim anderhalf jaar’ met veel participatie. Hiermee gaat het waterschap te werk volgens 'de gedachte van' de nog niet in werking getreden Omgevingswet. Die wet vraagt onder meer, aldus het waterschap, om te motiveren hoe partijen betrokken zijn bij het proces.

Zuiderzeeland heeft participatie tot dusverre ingevuld met 'informatiebijeenkomsten voor bewoners, 1-op-1 gesprekken met belanghebbenden, belevingsonderzoek via enquêtes, meerdere thematafels en ontwerpateliers en verkennende overleggen over maatwerklocaties Flevo Marina, Flevokust en Maxima centrale'.

 

MEER INFORMATIE
Notitie Voorkeursbelissing IJsselmeerdijk

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.