Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) test voor de dijkversterking Zwolle-Olst de mogelijkheid om kunststof damwanden te plaatsen. Damwanden van kunststof zijn duurzamer en goedkoper dan de versie van staal, aldus het waterschap.
De proef heeft plaats in een weiland bij Wijhe, vlak achter de IJsseldijk die versterkt moet worden. Op het terrein worden wanden van verschillende lengtes in de bodem getrild door Boskalis Nederland. De langste is 14 meter, de kortste 8 meter. De wanden moeten in een slot aan elkaar worden geklonken, zodat er een waterdichte wand ontstaat. Met een zogeheten slotverklikker wordt bij elke wand bepaald of deze tot onderaan in het slot glijdt, legt werkvoorbereider Bart Broekman van Boskalis uit. Met de eerste wanden in de proef is dat gelukt.
De IJsseldijk moet over een lengte van 22 kilometer worden verstrekt. Plaatsen van kunststof damwanden is een van de technieken die het waterschap wil toepassen om piping tegen te gaan. Damwanden van kunststof zijn goedkoper dan de gebruikelijke wanden van staal, waarvan de prijs ook nog eens sterk stijgt. Bovendien geldt de kunststof damwanden als duurzaam, ze zijn gemaakt van gerecycled materiaal, maar ook komt er bij de productie veel minder CO2 vrij. Voor het plaatsen van de wanden zijn voorts kleinere machines nodig, wat ook gunstig is voor de CO2-uitstoot.
Aangezien een kunststof damwand veel minder stijf is dan een stalen damwand willen de partijen onderzoeken of de toepassing van kunststof damwanden mogelijk is gezien de opbouw van de bodem langs de IJssel. Het bodemprofiel in het testgebied is vooraf met sondering in kaart gebracht. Ook zijn er sensoren en geluidsmeters geplaatst die vastleggen wat de omgevingshinder is. Broekman: “Ook de trillingen in de bodem meten we om bij deze grondslag te kunnen bepalen hoever we bij woningen weg moeten blijven met deze toepassing.”
De kunststof damwand is eerder getest, vertelt Maurits van Dijk, technisch manager van het project IJsselwerken bij WDOD. “Dat is in het rivierengebied gebeurd. Die proef was succesvol. Ze gaan de damwanden daar ook plaatsen.” Van de opgedane kennis in het rivierengebied maakt WDOD gebruik, maar deze is niet voldoende om te bepalen of de kunststofwand ook kan worden gebruikt voor de versterking van de dijk tussen Zwolle en Olst.
“Daar heb je een andere grondslag dan hier”, legt Van Dijk uit. ”Je hebt te maken met locatie-specifieke afwijkingen en eisen. Die zijn bepalend voor welke techniek je kiest. Dat kan op sommige plekken kunststof wanden zijn, maar ook damwanden van staal of een nog andere techniek zoals geotextiel.” Met de proef wil WDOD betere afwegingen kunnen maken waar welke technieken het beste kunnen worden toegepast in het dijktraject dat moeten worden versterkt.