secundair logo knw 1

Tijdens een feestelijke bijeenkomst woensdag in Enkhuizen werden zeven Noord-Hollandse sluizen waterveilig verklaard | Foto HHNK

De eerste zeven van enkele honderden afgekeurde kunstwerken in Nederland zijn deze week officieel waterveilig verklaard. Het gaat om zeven sluizen in Noord-Holland, die in opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) tegelijk zijn aangepakt. Het project geldt als pilot voor de rest van Nederland.

De komende decennia moet elke vier weken een kunstwerk versterkt worden, willen alle afgekeurde kunstwerken in primaire waterkeringen in 2050 weer veilig zijn. Tot nu toe worden de meeste van deze sluizen, stuwen en gemalen tegelijk met een dijkversterking aangepakt. HHNK koos ervoor om de zeven sluizen apart, maar wel in één project te versterken.

"Dat vraagt om een andere expertise", aldus woordvoerder Carmen van der Kort van het hoogheemraadschap. "Bij dijkversterking denk je in kilometers, hierbij in centimeters. Het gaat om de details."

Om de kennis en ervaring die in Noord-Holland is opgedaan te delen, is onder regie van HHNK het landelijke project ‘Samenwerken aan kunstwerken’ gestart. Daarin pakken de waterschappen, Rijkswaterstaat, het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), kennisinstellingen en marktpartijen de versterkingsopgave gezamenlijk op.

Superstorm
In Noord-Holland heeft de combinatie Tauw-Friso Civiel de klus geklaard. De sluizen waren afgekeurd op de betrouwbaarheid van sluiting. Bij een superstorm met veel wind en regen was het onvoldoende zeker dat de sluizen, als deze dicht stonden, het opstuwende water konden keren, aldus het hoogheemraadschap.

In het project 'Pilot 7 Kunstwerken' zijn de zeven kunstwerken het afgelopen jaar voor de komende honderd jaar veilig gemaakt. Dat gebeurde op verschillende manieren.

Bij de Noorder-, Zuider- en Hornsluis in Schardam zijn de schuiven vervangen. De nieuwe schuiven bestaan uit twee delen waarmee de sluizen gedeeltelijk of helemaal dichtgezet kunnen worden. Zo kunnen ze het hoogwater tegenhouden als dat nodig is en blijft het tegelijk mogelijk om water in of uit te laten.

Extra deuren
Bij de Sassluis in Enkhuizen zijn twee extra sets authentieke houten deuren toegevoegd die bij hoogwater gesloten kunnen worden. Ook zijn twee defecte schuiven in het omloopriool van de sluis hersteld.

In Den Helder, bij de Spuisluis Oostoever, zijn een set wakerdeuren en een schuif vervangen.

Voor de overige twee kunstwerken, de keersluis in Broekerhaven en de Grote Sluis in Hoorn, is het sluitingsprotocol aangepast. Dit betreft alleen een administratieve handeling.

 

LEES OOK
HHNK over de feestelijke afsluiting van het pilotproject
HWBP over het project ‘Samenwerken aan kunstwerken’

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.