secundair logo knw 1

Onder de noemer 'Veilige Vecht' gaat Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD) de dijken langs de Vecht versterken l Foto WDOD

De voortgang van de dijkversterking blijft achter bij het gemiddeld benodigde tempo. Dat constateert de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) in een beoordeling. In 2050 moeten alle primaire keringen in Nederland aan nieuwe wettelijke normen voldoen, terwijl dat nu nog maar voor slechts 38 procent van de ‘normtrajecten’ het geval is.

Tot 2050 is er nog bijna 2000 kilometer te gaan, waarvan voor 26 procent verbetering ‘urgent’ is, zo blijkt uit de beoordeling

Wil Nederland in 2050 de dijken op orde hebben, dan moet er per jaar gemiddeld 60 kilometer versterkt worden. Met gemiddeld 37 kilometer blijft de realisatie nu "ver achter" bij dit gemiddelde, aldus de inspectie. 

De goede voornemens voor de komende jaren zullen volgens de ILT onvoldoende soelaas bieden. "Ook de planning van de versterking tot en met 2031 blijft achter, ondanks het hogere tempo van gemiddeld 52 kilometer per jaar."

grafiek dijkversterking

 

Extra geld
De waterschappen maakten onlangs bekend dat zij de komende jaren 1,25 miljard euro extra willen uittrekken voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) dat de dijken veiliger moet maken. Als voorwaarde stellen zij dat het kabinet dit bedrag verdubbelt. 

Het extra geld is nodig omdat de gemiddelde kosten zijn verdubbeld en omdat er 500 kilometer meer moet worden aangepakt dan eerder was ingeschat. Dat brengt het totaal op 2000 kilometer aan rivier- en zeedijken, waarvoor 24 miljard nodig is. 

Op Prinsjesdag meldde het nieuwe kabinet dat het nieuwe afspraken wil maken "over hoe de versterking van de dijken tijdig en voortvarend kan worden aangepakt". 

Nieuwe normen
Primaire waterkeringen zijn de dijken en duinen die het land beschermen tegen overstromingen vanuit zee, grote rivieren en meren. De totale lengte aan primaire waterkeringen bedraagt ongeveer 3500 kilometer, opgesplitst in 237 normtrajecten.

Die moeten in 2050 voldoen aan de nieuwe, strengere waterveiligheidsnormen die sinds 2017 van kracht zijn. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook rekening gehouden met de effecten van klimaatverandering en de gevolgen van overstromingen. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
People in conversation:
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.