secundair logo knw 1

Een betonnen sluisdeur wordt op zijn plek gehesen l Foto Provincie Groningen

Twee deuren van de Robbengatsluis in Lauwersoog zijn vervangen door nieuwe exemplaren van extreem dun, licht en sterk beton. Daarmee is Groningen naar eigen zeggen de eerste provincie ter wereld met dit duurzame alternatief voor traditionele sluisdeuren van hout of staal. Zelfs het zoute zeewater moet er de komende honderd jaar geen vat op krijgen. 

De Robbengatsluis in Lauwersoog is een zeesluis met tien sluisdeuren. De vier stormvloeddeuren zijn in 2020 al vervangen door stalen deuren, evenals de vier binnendeuren vier jaar daarvoor. Gistermorgen zijn de laatste twee houten deuren uit de uit 1969 daterende sluis, die de Lauwerszee afsloot van de Waddenzee, getakeld. 

Vervolgens werden de betonnen sluisdeuren erin gehesen. Pas als die perfect op hun plaats hangen, naar verwachting komend weekeinde, zal de sluis weer opengaan voor de scheepvaart. 

Ultrahogesterktebeton
De nieuwe sluisdeuren hebben een kern van piepschuim (polystyreen) met daaromheen een dunne laag ultrahogesterktebeton (UHSB). Hierdoor zijn ze relatief licht: bijna 20 ton voor een deur van 7,3 meter bij 5,3 meter. 

Het beton is gemaakt van een mengsel van staalvezels en speciale vulstoffen, dat het mogelijk maakt om heel dun te bouwen. Met een sterkteklasse van C200 is het vijf tot zeven keer sterker dan traditioneel beton. 

Dat is uitgetest door een kogel van 25 kilo van 22 meter hoogte op de deur te laten vallen, zegt directeur Dil Tirimanna van ingenieurs- en constructiebureau FDN Group tegen Dagblad van het Noorden. "Die boog een beetje door, maar het beton bleef heel."

Weersinvloeden
De provincies Groningen en Fryslân hebben, samen met FDN Group, zes jaar gewerkt aan de ontwikkeling en productie van een innovatief en duurzaam alternatief voor de oude sluisdeuren. De kosten, die twee keer zo hoog uitvielen als vooraf ingeschat (ongeveer een ton per deur), delen ze. 

Volgens de partijen zijn de UHSB-deuren, die zijn geproduceerd door het bedrijf Waco uit Bergen op Zoom, minimaal honderd jaar vrij van onderhoud. Een houten deur moet na ongeveer vijftig jaar vervangen worden, een stalen deur heeft elke tien tot vijftien jaar een nieuwe coating nodig tegen roesten.

"Een betonnen deur rot en roest niet", aldus de provincie in een nieuwsbericht. "Het is zeer dicht materiaal dat schadelijke stoffen tegenhoudt. Daardoor kan het goed tegen verschillende weersinvloeden, bijvoorbeeld tegen zout water uit de Waddenzee." 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Geert Henk · 2 months ago
    Interessante innnovatie.
    Wat ik me nu afvraag met die sluitdeuren: ze moeten een faalkans hebben van iets van 10^-4 per jaar, mogelijk nog een factor 10 lager.
    Hoeveel kogels heeft men laten vallen (op verschillende plaatsen) om te concluderen dat de faalkans als gevolg van een impact (25 kg bal van 22 meter hoogte lijkt me inderdaad een aardige klap geven) op een voldoende laag niveau zit?
    Natuurlijk is een gat op één plek niet direct einde levensduur van deur, maar hij zal iig niet mogen bezwijken.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.