secundair logo knw 1

Ingenieursbureau Arcadis ontwerpt maatregelen om de Amerikaanse stad Norfolk te beschermen tegen wateroverlast en overstromingen. Een opdracht van bijna 10 miljoen euro.

Het stadsdeel Ohio Creek in Norfolk, in de Amerikaanse staat Virginia, heeft regelmatig te kampen met wateroverlast door een te zwak en gedateerd beschermingssysteem. Arcadis ontwerpt de komende tijd maatregelen om de bevolking te beschermen tegen toekomstige overstromingen en de continue zeespiegelstijging. Een deel van de benodigde watermanagementkennis komt uit Nederland. Het contract dat Arcadis heeft gesloten met de gemeente Norfolk heeft een waarde van 11,6 miljoen dollar (9,9 miljoen euro).

Het project is mede gebaseerd op de uitkomsten van de ‘Dutch Dialogues’ die in juni 2015 in Norfolk plaatsvonden. Nederlandse en lokale ontwerpers, architecten en stedelijke ontwikkelaars spraken daar samen over integrale, multidisciplinaire en duurzame oplossingen voor de stedelijke hoogwaterproblematiek van Norfolk.

Het ontwerpteam van Arcadis is in elk geval tot december 2018 actief. De bouw van de beschermingsmaatregelen begint in maart 2019. Arcadis hielp eerder New Orleans na orkaan Katrina en New York na orkaan Sandy met robuuste beschermingsmaatregelen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.