secundair logo knw 1

Waterschap Vechtstromen werkt samen met Nederlandse en Duitse partners aan een effectievere bestrijding van microverontreiniging in water.

Het gezamenlijke project van diverse partijen in de grensregio werd medio februari gepresenteerd onder de naam MiKRO. Omdat water niet bij de grens stopt en landen van elkaars aanpak kunnen leren, besloten waterschap Vechstromen en het Duitse Technische Betriebe Rheine (TRB) samen op te trekken, vertelt Jeroen Buitenweg, senior adviseur waterketen bij waterschap Vechtstromen.

Voor het project worden de afvalwaterzuiveringstations van Emmen en het Duitse Rheine als proeflocaties gebruikt. “Een van de zaken waar we onderzoek naar doen is de zogeheten sturing van afvalwaterstromen”, aldus Buitenweg. “In Emmen komt het afvalwater uit vier verschillende richtingen binnen bij de afvalwaterzuivering. Die zuivering heeft een puurwaterfabriek: een vierde, extra zuiveringsstap waar een deel van het afvalwater doorheen geleid kan worden. We willen meten waar in het afvalwaterstelsel de meeste microverontreiniging zit en kijken of we de betreffende stroom voorrang kunnen geven bij de waterzuivering, zodat in ieder geval het meest verontreinigde water door de puurwaterfabriek wordt geleid en dus het grondigst wordt gezuiverd.”

Zowel in Nederland als in Duitsland wordt op dit moment bekeken wat geschikte plekken zijn om microverontreiniging te meten. “We zijn benieuwd of afvalwater van voor de hand liggende hotspots als ziekenhuizen of verzorgingshuizen inderdaad veel microverontreiniging bevatten in de vorm van medicijnresten, of dat er misschien op andere plekken evenveel verontreiniging van medicijnresten of bestrijdingsmiddelen is. Met de uitkomsten kunnen we bepalen welke binnenkomende stroom voorrang moet krijgen in de afvalwaterzuivering.”

De samenwerking met Duitsland is interessant omdat de verantwoordelijkheid voor de riolering en de afvalwaterzuivering daar in één hand is, bij het semi-overheidsbedrijf TRB. “Bij ons werken gemeente en waterschap als twee overheidsinstanties wel heel goed samen, maar er zijn toch nuanceverschillen. We zijn benieuwd wat we van elkaar kunnen leren.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”