secundair logo knw 1

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) grijpt de opknapbeurt van de provinciale weg N377 Hasselt-Lichtmis aan om langs het kanaal De Dedemsvaart natuurvriendelijke oevers aan te leggen. Het gaat om ruim 1,5 kilometer bij natuurgebied ‘De Stadsgaten’, maar het waterschap wil meer oevers natuurvriendelijker maken en het kanaal baggeren.

De Dedemsvaart is een voormalig scheepvaartkanaal tussen Hasselt en de Overijsselse Vecht bij Gramsbergen. Het is begin van de 19e eeuw over een lengte van 40 kilometer aangelegd voor het ontwateren van het omringende veengebied en het afvoeren van turf.

Het deel van het kanaal tussen Hasselt en Nieuwleusen wordt nu aangepakt. Het waterschap trekt daarin samen op met de provincie, die groot onderhoud gaat verrichten aan de provinciale weg. Deze ligt op een dijk en vertoont scheuren. Het herstelpan voorziet in het verleggen van de dijk, zodat dijk en weg op een nieuwe laag veen komen te liggen.

De verlegging maakt aanleg mogelijk van de natuurvriendelijke oevers, een geleidelijk aflopende overgang van land naar waterMet de aanleg - in totaal over een lengte van 3 kilometer - wil het waterschap de waterkwaliteit verder verbeteren. De waterplanten op de oevers hebben een zuiverende werking. 

Met het baggeren van het kanaal wil het waterschap slib van de bodem halen om aan- en afvoer van water te verbeteren en beter voorbereid te zijn op wateroverlast of droogte. De plannen behelzen voorts aanleg en herstel van zogeheten fauna uittreedplaatsen, waar wild, met name reeën, beter uit het water kunnen komen. Ook wil het waterschap twee vispaaiplaatsen langs het kanaal aanleggen.

Provincie en waterschap gaan op zoek naar een aannemer die mee gaat denken over het beste oever- en wegontwerp.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.