secundair logo knw 1

Het vorige kabinet wilde warmtelozingen op rivieren begrenzen l Foto Unsplash/Rik van der Kroon

Niet alleen problemen met de levering van elektriciteit, maar steeds vaker ook die met de watervoorziening leiden tot een aantasting van het vestigingsklimaat voor waterafhankelijke bedrijven. Daarvoor waarschuwen de Koninklijke Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW) en de Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) in een brief aan de Tweede Kamer. 

Komende maandag, 24 september, staat het onderwerp water op de agenda van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. In de aanloop daar naartoe grijpen de beide belangenbehartigers hun kans om de problematiek onder de aandacht te brengen. Ze roepen de overheid op tot actie. 

Allereerst gaat het hen om de lozing van restwarmte in oppervlaktewater. Het vorige kabinet wilde warmtelozingen (koelwater en gezuiverd afvalwater) op grote rivieren begrenzen en verlaagde daarom de watertemperatuurnorm van 28 graden naar 25 graden. 

"Dit lijkt een klein verschil, maar de gevolgen voor de Nederlandse industrie- en energiesector kunnen verstrekkend en zelfs ontwrichtend zijn", schrijven Roy Tummers (VEMW) en Lotte Stoppelenburg (VNCI) in hun brief. "De kans is reëel dat bedrijven en elektriciteitscentrales in droge perioden gedeeltelijk of geheel moeten worden stilgelegd omdat ze hun restwarmte niet meer kwijt kunnen."

Nieuwe drinkwaterbronnen
De twee noemen dit besluit 'uiterst opmerkelijk', aangezien er geen onderzoek heeft plaatsgevonden naar de gevolgen van de aanpassing van de temperatuurnorm. Daarom moet dat onderzoek alsnog worden uitgevoerd en moet de norm worden heroverwogen, stellen ze. 

Verder vinden ze het 'zeer onwenselijk' dat nieuwe drinkwateraansluitingen in sommige regio’s al worden geweigerd en dat bedrijven die willen groeien en meer drinkwater nodig hebben, dat niet krijgen. 

Het is daarom essentieel dat er nieuwe drinkwaterbronnen worden ontwikkeld en dat provincies daarvoor sneller en makkelijker vergunningen afgeven. "Waar nodig moeten regels of procedures worden veranderd. De nood is aan de man."

Lozingsvergunningen
In de Drinkwaterwet moet bovendien worden vastgelegd dat de levering van water van drinkwaterkwaliteit aan bedrijven die dat nodig hebben, bijvoorbeeld in de levensmiddelenindustrie en de farmaceutische industrie, vallen onder de leveringsplicht en de zorgplicht. De huidige onzekerheid is, aldus de brief, slecht voor het vestigingsklimaat en voor de werkgelegenheid.

Als laatste pleiten de organisaties voor een snellere actualisatie van verouderde lozingsvergunningen in het licht van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De overheid moet daartoe meer investeren in deskundigheid en capaciteit, want daar ontbreekt het nu aan. "Voor bedrijven is een dergelijke vergunning namelijk een ‘license to operate’."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.