secundair logo knw 1

Voor de verkiezing van de Prins Friso Ingenieursprijs 2023 zijn voor het eerst alleen vrouwen genomineerd. Het zijn Kerusha Lutchmiah, rioolwaterspecialist bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, Simone de Rijke, adviseur kunstwerken bij ingenieursbureau Antea Group, en Jacquelien Scherpen, hoogleraar en directeur van het Groningen Engineering Center van de Rijksuniversiteit Groningen.

“Dat het alle drie vrouwen zijn, verrast me niet. Techniek is al heel lang geen mannenwereldje meer”, zegt directeur Miguel Delcour van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) dat de jaarlijkse verkiezing organiseert.

Drie genomineerden Friesoprijs

Ingenieurs die in aanmerking willen komen voor de prijs moeten zich onderscheiden op vier competenties: expertise (analytisch vermogen, conceptueel denken, technisch vernuft) innoverend vermogen (duidelijke visie en onderscheidend werk), ondernemerschap (initiatief, ambitie en durf) en maatschappelijke impact (sociaal bewustzijn en betrokkenheid bij maatschappelijke thema’s).

De genomineerde ingenieurs hebben een uiteenlopende achtergrond. Kerusha Lutchmiah is (afval)waterspecialist en als projectmanager werkzaam bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. “Ik heb een passie voor het bereiken van welomschreven, duurzame doelen; het faciliteren, coachen en verbinden van mensen, stakeholders en organisaties via verbeterde communicatie”, aldus haar profiel op Linkedin.

Simone de Rijke is als adviseur kunstwerken werkzaam bij het ingenieursbureau Antea Group en is grondlegger van meerdere innovatieprojecten binnen het bedrijf. “Ik programmeer zelf maar ben ook projectleider van verschillende automatiseringsprojecten binnen de bouwkunde voor infrastructuur”, staat in haar Linkedin-profiel.

Jacquelien Scherpen is een internationaal toonaangevende wetenschapper op het gebied van de meet- en regeltechniek. Ze is directeur van het Groningen Engineering Center en was van 2013 tot 2019 wetenschappelijk directeur van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG). Toepassingen van haar onderzoek richten zich onder meer op robotarmen, samenwerkende machines die dijken inspecteren of slimme energienetwerken.

De Prins Friso Ingenieursprijs wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. De winnaar wordt woensdag 15 maart bekendgemaakt op de Dag van de Ingenieur. Behalve een juryprijs wordt er ook een publieksprijs toegekend. Vanaf dinsdag 14 februari staan de portretten van de drie finalisten op www.kivi.nl/dagvandeingenieur en begint de publieksstemming.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.