secundair logo knw 1

Kanaal van Deurne | Foto Aa en Maas

Waterschap Aa en Maas investeert 10 miljoen euro in betere aan- en afvoer van water naar de Peel. Natuur en landbouw in de regio zullen ervan profiteren, zegt Aa en Maas.

Het algemeen bestuur van het waterschap stemde gisteren in met de kredietaanvraag van 10 miljoen euro om de Peelkanalen die het in beheer heeft, op orde te brengen. Niet alleen moet betere doorstroming van de Peelkanalen bijdragen aan droogtebestrijding en voorkomen van wateroverlast, ook wordt kwetsbare natuur in beken en Peelvenen beter beschermd, stelt het waterschap.

Het project behelst het baggeren van kanalen. Aa en Maas trekt hierin samen op met waterschap Limburg en Rijkswaterstaat. Elke partij knapt de kanalen op die ze in beheer heeft. De Peelkanalen vormen samen de hoofdinfrastructuur voor wateraanvoer en -afvoer voor de Peelregio. In 2014 kwamen de partijen al overeen om de wateraanvoer voor de Peelregio te vergroten van 3,4 m3/s naar tenminste 5,4 m3/s, zo blijkt uit de stukken bij de kredietaanvraag.

Watertekorten
Vergroting van de watertoevoer is nodig omdat het gebied structureel kampt met watertekorten. De droogte vorig jaar benadrukte dat de investering van groot belang is, zegt Peter van Dijk, portefeuillehouder Inrichting, beheer en onderhoud watersystemen van het dagelijks bestuur in een persverklaring van Aa en Maas.

Het kan zijn dat de kosten hoger uitvallen als blijkt dat de baggerspecie (naar schatting 70.000 m3) meer verontreinigd is dan nu aangenomen, wat de verwerking duurder maakt. Ook vormen illegale afvaldumpingen een risico. Tot slot bestaat de kans dat explosieven uit de Tweede Wereldoorlog worden aangetroffen. Afvoeren en onschadelijk maken van deze projectielen betekenen extra kosten. In de kredietaanvraag is met deze risico’s rekening gehouden; 1,69 miljoen euro is geoormerkt en wordt alleen ingezet als de onvoorziene uitgaven zich voordoen, aldus de kredietaanvraag.

Kwetsbaar
Behalve het baggeren van de kanalen, worden de kades langs de kanalen weer op de juiste hoogte gebracht, verstevigd en lekkages gedicht. Het op orde brengen en op orde houden van de kanaalkades is noodzakelijk voor een goede bescherming van de naastgelegen Peelvenen, staat in de stukken bij de kredietaanvraag. “Het daar beschermde en zich ontwikkelende hoogveen is kwetsbaar voor indringend kanaalwater (=Maaswater) en gebaat bij een gewaarborgde afdoende hydrologische isolatie.”

Onderhoudspaden langs de kanalen worden eveneens hersteld om ook in de toekomst het water goed en veilig te kunnen beheren. Ook worden stuwen gerenoveerd en zo geautomatiseerd dat de waterbeheerder het water straks slimmer kan sturen, schrijft Aa en Maas in de persverklaring.

In 2020 wordt begonnen met de fysieke werkzaamheden, in 2022 moeten ze klaar zijn.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.