secundair logo knw 1

Werken aan de dijk bij Beesel. De dijk wordt met bentonietmatten versterkt | Foto HWBP

Het dijkversterkingsbeleid van minister Mark Harbers heeft een beperkte blik, gericht op dijken zo goedkoop mogelijk versterken tot 2050. De minister neemt daarbij de zogeheten meerlaagsveiligheid, het uitgangspunt van het waterveiligheidsbeleid, in de praktijk nauwelijks mee. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in een onderzoek naar de waterveiligheid in Nederland, weergegeven in het rapport Voorbij de dijk.

De bescherming tegen overstromingen áchter de dijk, een onderdeel van de meerlaagsveiligheid, komt in Nederland moeilijk van de grond, stelt de Rekenkamer. “Dat hebben diverse onderzoeken al aangetoond.” Ze onderzocht hoe dit komt en hoe de minister van Infrastructuur en Waterstaat hier beter op kan sturen.

Voor haar onderzoek onderzocht de Rekenkamer 25 dijkversterkingsprojecten (40 procent van de projecten die in 2022 liepen). Daaruit bleek dat dijkbeheerders in maar 5 procent van de projecten maatregelen nemen om de gevolgen van overstromingen te beperken, door bijvoorbeeld een overloopgebied of een binnendijk aan te leggen.

Draagvlak
Op zoek naar de oorzaken stelde de Rekenkamer vast dat in de praktijk draagvlak voor dijkbeheerders doorslaggevend is. “Als bewoners het niet eens zijn met het project, kunnen zij de dijkversterking flink vertragen. Dat levert risico’s op voor waterveiligheid. Dus zoeken waterschappen en Rijkswaterstaat naar oplossingen met veel draagvlak.”

En dat betekent dat maatregelen om de gevolgen van een overstroming achter de dijken te beperken vaak achterwege blijven, omdat bewoners deze ingrepen niet zien zitten. Dit terwijl bescherming tegen overstroming steeds belangrijker wordt, omdat de kans daarop toeneemt door de klimaatverandering, stelt de Rekenkamer.

“We zagen ook dat maatregelen achter de dijk alleen maar kunnen als beheerders samenwerken met provincies, gemeenten en andere partijen zoals Staatsbosbeheer. Dat kost veel tijd en overleg, en daarom gebeurt het vaak niet”, aldus het rapport.

Naast draagvlak spelen kosten een belangrijke rol, aldus de Rekenkamer. “Hier stuurt de minister sterk op. We zagen dat het voor dijkbeheerders erg lastig is om een goede inschatting te maken van de kosten van gevolgbeperkende maatregelen, achter de dijk. En dat het versterken van een dijk die er al ligt, vaak goedkoper is dan het nemen van compleet nieuwe maatregelen in de rivier, of achter de dijk. In ieder geval geldt dit tot 2050.”

Meerlaagsveiligheid
In de conclusies stelt de Rekenkamer dat de minister er niet voor heeft gezorgd dat de meerlaagsveiligheid, het uitgangspunt van het waterveiligheidsbeleid, kan worden uitgevoerd. 
“Zo heeft de minister geen eisen opgesteld voor schadebeperking achter de dijk, heeft hij geen kennis ontwikkeld over (de kosten en baten van) andere maatregelen dan dijkversterking. Ook zorgt hij niet voor een goede afstemming tussen de verschillende partijen die verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke ordening en crisisbeheersing.”

De Rekenkamer stelt dat de bewindsman werk moet maken van de uitwerking van meerlaagsveiligheid in zijn beleid, door verder vooruit te kijken, voorbij 2050. En hij moet breder kijken, voorbij de dijk, naar ‘waterkerende landschappen waarin bescherming tegen over­ stromingen een samenspel is van maatregelen voor, op én achter de dijk'. 


MEERLAAGSVEILIGHEID

Meerlaagsveiligheid loep

De ‘meerlaagsveiligheid’ is sinds 2009 het uitgangspunt van het waterveiligheidsbeleid. Het bestaat uit drie beschermingslagen. Laag één richt zich op preventie (versterken dijken of verbreden van rivieren). De tweede laag richt zich op ruimtelijke inrichting achter de dijken die de gevolgen beperken als een dijk doorbreekt of overloopt. De derde laag betreft crisisbeheersing (rampenbeheersing, evacuatieplannen).

De ‘Beleidstafel wateroverlast en hoogwater’ stelde eind 2022 in zijn eindadvies dat het principe van meerlaagsveiligheid moet worden uitgebreid van drie naar vijf lagen: aan preventie, gevolgbeperking en crisisbeheersing moeten waterbewustzijn en herstel worden toegevoegd.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.