secundair logo knw 1

Foto Port of Amsterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het lozen van scrubberwater door aangemeerde zeeschepen verboden in de haven van Amsterdam. Met dit besluit is Amsterdam de eerste Nederlandse zeehaven die deze vorm van vervuiling aanpakt. De maatregel markeert een belangrijke stap in de strijd tegen vervuiling en een voorbeeld voor andere havens in Nederland.

Scrubberwater is het afvalproduct van schepen die zware stookolie als brandstof gebruiken. Om aan de internationale regels voor zwaveluitstoot te voldoen, gebruiken veel schepen scrubbers: systemen die zwavel uit uitlaatgassen filteren. Hoewel dit de luchtkwaliteit verbetert, wordt het probleem verschoven naar de zee. Het afvalwater dat door scrubbers wordt geproduceerd, bevat schadelijke stoffen zoals zwavel, zware metalen en kankerverwekkende PAK’s. Deze stoffen worden vaak rechtstreeks in zee geloosd, wat ernstige schade toebrengt aan het mariene ecosysteem en zorgt voor watervervuiling en verzuring. 

In tegenstelling tot veel andere landen bleef Nederland lang achter in het reguleren van scrubberwater. Wereldwijd zijn er al 93 maatregelen genomen in 45 landen om lozing te beperken, waaronder verboden in havens zoals Hamburg en Antwerpen. Landen als Denemarken en Zweden hebben zelfs beperkingen ingesteld in hun territoriale wateren. Tot nu toe kende Nederland echter geen enkele beperking, waardoor het internationaal werd gezien als een achterblijver. Het besluit van het Havenbedrijf Amsterdam doorbreekt deze status quo.

Wat verandert er?
Vanaf 2025 mogen schepen die in de haven van Amsterdam zijn aangemeerd, geen scrubberwater meer lozen. Schepen hebben twee opties om aan deze maatregel te voldoen:

  • Overschakelen op schonere brandstoffen zoals diesel.
  • Het gebruik van een ‘closed-loop’ scrubber, een systeem dat het afvalwater opvangt in plaats van het direct in zee te lozen.

Hoewel de maatregel alleen geldt voor schepen aan de kade, is het een belangrijke stap tegen watervervuiling. Voor een groter milieueffect zouden de verboden uitgebreid moeten worden naar het hele havengebied en andere Nederlandse havens.

Landen als Denemarken en Zweden hebben al verboden ingevoerd voor het lozen van scrubberwater in hun territoriale wateren. Experts pleiten ervoor dat Nederland dit voorbeeld volgt en zich in internationale samenwerkingen, zoals bij de IMO en OSPAR, inzet voor strengere regelgeving voor de gehele Noordzee. Jaarlijks wordt er namelijk 490 miljoen ton scrubberwater geloosd in de Noordzee en Het Kanaal, een van de drukst bevaren zeeën ter wereld.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie