Worden straks met behulp van autonoom varende boten honderden mensen per uur vervoerd tussen het centrum en het Marineterrein in Amsterdam? Dat is een van de mogelijkheden die worden onderzocht.
Het innovatieve concept dat vandaag is gepresenteerd, heet roundAround. Bedenkers zijn het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het Amsterdam Institute for Advanced Metrolopitan Solutions (kortweg AMS Institute), een samenwerkingsverband van TU Delft, Wageningen University & Research en MIT. Hun idee is om met zelfvarende boten een dynamische ‘brug’ aan te leggen over de waterweg tussen het Marineterrein Amsterdam - een gebied op het stadseiland Kattenburg dat als innovatiehub wordt herontwikkeld - en het centrumdistrict naast NEMO Science Museum.
Zij willen hiervoor zogeheten Roboat units inzetten. Deze elektrische boten zijn uitgerust met camera’s en lasertechnologie en worden aangedreven met kunstmatige intelligentie. Zij bewegen zich in een cirkel over het water en reageren autonoom op het verkeer van de vaarroute. Dat zorgt volgens onderzoekers van MIT en AMS Institute ervoor dat de boten veilig en efficiënt kunnen oversteken. Als de boten aan wal zijn, worden zij via een rail geleid naar een platform waar passagiers kunnen in- en uitstappen.
Hiermee zouden honderden mensen per uur kunnen worden vervoerd. De reistijd duurt minder dan twee minuten, terwijl mensen anders tien minuten lopen. De bedenkers hebben het over een setting van een ‘living lab’. Zij willen op basis van de praktijkervaringen zowel de autonome techniek verbeteren als de boten doorontwikkelen.
Of het allemaal zover komt, valt te bezien. Er wordt behalve naar roundAround gekeken naar diverse andere, meer traditionele opties. MIT en AMS Institute wijzen erop dat ook andere toepassingen mogelijk zijn. Zo kunnen autonome boten via de Amsterdamse grachten afval ophalen en bouwmaterialen vervoeren.
MEER INFORMATIE
Bericht AMS Institute
Website Roboat