secundair logo knw 1

De cellulose-installatie op rwzi Leidsche Rijn. Foto HDSR

Op de rioolwaterzuivering Leidsche Rijn nemen Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en Cellvation vandaag de eerste grootschalige cellulose-installatie van Nederland in gebruik. Cellulosevezels uit toiletpapier worden hier verwerkt tot een nieuwe grondstof voor bijvoorbeeld fietspaden en oeverbeschoeiing. 

Foto: Michel Porro voor Arcadis: Eric ZandtEric van der ZandtGeen afvalstoffen meer maar grondstoffen, is het mantra van de waterschappen als het gaat om alles wat de rwzi’s verlaat richting slibverbranding. "Ook rioolwater is een potentiële bron", zegt Eric van der Zandt, business developer circulaire economie bij HDSR. “Hoe kun je grondstoffen terugwinnen en wat kun je er dan mee?”

Een van die grondstoffen is cellulose uit toiletpapier. Volgens het hoogheemraadschap gebruiken we per persoon dagelijks gemiddeld 57 velletjes wc-papier. Dat betekent dat in heel Nederland jaarlijks 180.000 ton papier door het toilet wordt gespoeld. 

HDSR heeft zich, samen met enkele andere waterschappen, gecommitteerd om met de grondstof cellulose 'een grote stap te zetten'. De zuivering in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn beschikte al over een zeefinstallatie die onder andere cellulose uit het water filtert, vertelt Van der Zandt. Dat zeefgoed werd afgevoerd om verbrand te worden.  

Fietspaden
Nu staat op het terrein ook een cellulose-installatie van het bedrijf Cellvation, die de cellulosevezels opwerkt tot de grondstof Recell. Die kan worden gebruikt in de wegenbouw, voor bio-based chemicalien of bio-bouwmaterialen. 

Erik PijlmanErik Pijlman"Een boom bestaat voor ongeveer de helft uit cellulose", vertelt directeur Erik Pijlman van Cellvation. "Dat wordt in de papierindustrie verwerkt en vervolgens gerecycled of als afval afgevoerd. Voor ons is het de uitdaging om uit die afvalstroom weer een product te maken dat voldoet aan de criteria van de markt."

Op kleinere schaal heeft Cellvation daar al succes mee geboekt. Zo zijn op meerdere plaatsen in Nederland fietspaden aangelegd met teruggewonnen cellulose. De installatie in de Leidsche Rijn is een primeur omdat het hier om continue productie gaat, stelt Pijlman. "Jaarlijks komt er 700 ton uit. Daarmee verwachten we de totale CO2-uitstoot met 1.400 ton te verminderen."

Klanten nodig 
En minstens zo belangrijk: er zijn goede samenwerkingsafspraken gemaakt. Pijlman: "Dat wordt vaak onderschat, maar je hebt wel klanten nodig om dit mogelijk te maken. HDSR is een logische en passende klant en de politieke wil was groot."

Dat beaamt Van der Zandt. "Er is altijd wel een reden te verzinnen om het niet te doen. Maar wij hebben gezegd: we gaan dit gewoon doen, want we willen dit. In plaats van afvalstoffen laten we nu grondstoffen de poort uit rijden. En het kan ook uit, de investering verdient zichzelf terug." 

Op de rwzi Leidsche Rijn was de fijnzeef al wel aanwezig, maar voor het drogen, het zuiveren en het vermarkten van de cellulosevezels heeft het hoogheemraadschap Cellvation toch echt nodig. "Dat is een tak van sport waar wij geen verstand van hebben", aldus de business developer. 

Oeverbeschoeiing 
De eerste grote afnemer is KWS Infra, die de cellulose als functioneel additief voor asfalt in fietspaden gaat gebruiken. Andere mogelijke toepassingen zijn hekken, gevelbekleding en oeverbeschoeiing. 

Met die laatste optie zijn HDSR en Cellvation al druk bezig. Van der Zandt: "Wij vervangen kilometers per jaar, wie weet kunnen we daar straks onze eigen cellulose voor gebruiken."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    H. Laros · 1 years ago
    Wat een mooi perspectief! Zo zie je maar dat innovatie kansen biedt om stappen te zetten in duurzaamheid!
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.