secundair logo knw 1

Prinses Beatrix opende de nieuwe sluiskolk door een scheepsbel te luiden I foto: Rijkswaterstaat

De Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal bij Nieuwegein is uitgebreid met een derde sluiskolk die groter en breder is dan de twee die er al waren. Hierdoor kunnen schepen sneller worden geschut. De sluis ligt op de vaarroute tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam.

Prinses Beatrix luidde vanmiddag in een regenachtige ambiance een scheepsbel en opende daarmee hoogstpersoonlijk de nieuwe kolk. In 1938 was de monumentale sluis in het Lekkanaal het eerste bouwwerk dat naar de toen pasgeboren prinses werd genoemd. De Prinses Beatrixsluis is het enige sluiscomplex op de hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

In 2016 is begonnen met de aanleg van de derde sluiskolk. De kolk is groter en breder dan de twee al bestaande. De lengte is minimaal 276 meter (bij gebruik van alleen de buitenste deuren zelfs 300 meter), de breedte 25 meter en de sluisdiepte 5,8 meter beneden NAP. De vier kolossale sluisdeuren wegen ieder 490 ton en zijn in China gebouwd.

De nieuwe kolk was nodig omdat steeds meer schepen de sluis passeren, nu jaarlijks ruim vijftigduizend. Daardoor liepen de wachttijden op. Tevens worden de schepen groter. Het is voortaan mogelijk om twee schepen van ieder 135 meter lang te schutten. Rijkswaterstaat noemt dit ‘schutten XL’.

Om de derde kolk aan te leggen, is eerst het Lekkanaal verbreed. Er zijn extra ligplaatsen bijgekomen. Ook moest een aantal objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie - een historische verdedigingslinie uit de negentiende en twintigste eeuw - worden verplaatst, zoals drie kazematten.

De werkzaamheden zijn met de opening van de derde kolk nog niet voorbij. De komende tijd krijgen de twee andere kolken een forse opknapbeurt. Ook wordt het terrein nog verder ingericht met onder meer wegen en fietspaden. In het najaar worden de werkzaamheden afgerond, wanneer alle drie de kolken volledig in gebruik zijn. De totale kosten bedragen ongeveer 220 miljoen euro.

 

MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over de opening
Overzicht van het project

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.