secundair logo knw 1

Beeld Vitens

De drinkwaterprijzen in Nederland gaan in 2025 flink omhoog. Drinkwaterbedrijf Vitens, met 5,8 miljoen klanten de grootste leverancier van drinkwater in het land, kondigt een tariefsverhoging van 11 procent aan. Ook andere drinkwaterbedrijven verhogen hun tarieven. De stijging wordt toegeschreven aan investeringen in de drinkwatervoorziening.

Bij Waterbedrijf Groningen betalen huishoudens met een gemiddeld waterverbruik van 100.000 liter per jaar in 2025 een tarief van 2,62 euro per 1.000 liter. Dat is een stijging ten opzichte van de 2,30 euro in 2024. Op jaarbasis betekent dit een toename van ruim 30 euro, van 230 euro dit jaar naar 261,56 euro volgend jaar.

PWN, actief in het grootste deel van Noord-Holland, verhoogt het tarief naar 1,92 euro per 1.000 liter. Dit betekent dat huishoudens maandelijks zo’n 2,10 euro meer betalen dan in 2024, ofwel ruim 25 euro extra op jaarbasis. In Brabant betalen klanten van Brabant Water in 2025 gemiddeld 1,41 euro per 1.000 liter. Dit is 16 eurocent meer dan nu, wat voor een gemiddeld huishouden neerkomt op een verhoging van ongeveer 19 euro per jaar.

In Drenthe stijgen de tarieven bij WMD ook. Gezinnen met een gemiddeld verbruik betalen in 2025 iets meer dan 22 euro per maand, ruim 2 euro meer dan in 2024. In Zuid-Holland zijn klanten van Oasen gemiddeld zo’n 23 euro per maand kwijt, een stijging van 1,80 euro ten opzichte van dit jaar.

De klanten van Vitens krijgen te maken met een stijging van bijna 11 procent. Voor een tweepersoonshuishouden betekent dit een jaarlijkse verhoging van ongeveer 23 euro, terwijl een gezin van vier personen ruim 43 euro meer gaat betalen. Vitens levert water in Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en enkele delen van Drenthe en Noord-Holland.

Investeringsnoodzaak
De drinkwaterbedrijven wijzen op de noodzaak van investeringen in de drinkwatervoorziening als belangrijkste oorzaak van de prijsverhogingen. Deze investeringen zijn nodig om het groeiende aantal aansluitingen te ondersteunen, de kwaliteit van de infrastructuur te waarborgen en te anticiperen op toekomstige watervraag en klimaatveranderingen.

Voor de watersector onderstreept deze ontwikkeling de urgentie van efficiënter waterbeheer en langetermijninvesteringen in robuuste drinkwatersystemen. De hogere kosten drukken consumenten echter ook op de noodzaak om bewuster om te gaan met waterverbruik.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Jan · 1 months ago
    De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Chris · 1 months ago
    Evides gaat van 1.17 naar 1.40 eu per m³.... 20% erbij, is dit nog normaal?? Op 2 jaar tijd is er bijna 40% bijgekomen. Lonen stijgen zo hard niet hoor...
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦