De zomerse droogte mocht op veel media-aandacht rekenen. De Unie van Waterschappen voert nu een enquête uit om te ontdekken of deze aandacht het werk van de waterschappen bekender heeft gemaakt.
De enquête is een vervolg op een onderzoek in het voorjaar en maakt deel uit van de gezamenlijke communicatiestrategie van de Unie van Waterschappen en de afzonderlijke waterschappen. “Uit die eerdere enquête in het voorjaar bleek dat de Nederlanders minder goed wisten wat waterschappen doen aan waterkwaliteit,” zegt Miranda van der Voort van de Unie van Waterschappen.
“Omdat de waterschappen de afgelopen maanden veel in de media zijn geweest, doen we nu een nieuwe enquête. Zo kunnen we mooi het verschil meten.” De gegevens van het onderzoek willen de waterschappen vooral gebruiken om van te leren. “Bekendheid is geen doel op zich, natuurlijk. Maar we vinden het belangrijk om te laten zien wat de waterschappen doen en hopen op deze manier te ontdekken of onze gezamenlijke communicatiestrategie er in slaagt om dat over het voetlicht te brengen.”
De Unie van Waterschappen verspreidt de enquête landelijk, de afzonderlijke waterschappen doen dat in hun eigen beheersgebied. Er zijn ongeveer 1200 tot 1300 respondenten nodig, voor een goede verspreiding over de verschillende regio’s nog iets meer, om te kunnen spreken van een representatieve enquête. “Afhankelijk van het aantal reacties zal de peiling nog 1 à 2 weken online blijven. In het kader van onze communicatiestrategie blijven we de komende jaren soortgelijk onderzoek uitvoeren.”