secundair logo knw 1

Ten noorden van Leeuwarden is op donderdag 15 september het eerste stuk asfalt gelegd waarin gebruikt wc-papier is verwerkt. Een wereldprimeur, aldus de betrokken organisaties.

Het fietspad met gebruikt wc-papier ligt over een lengte van ongeveer 1 kilometer tussen Leeuwarden en Stiens en is het resultaat van het project Van Afval Naar Asfalt (VANA). Het project is een samenwerking van Wetterskip Fryslân, provincie Fryslân, de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) en vier bedrijven.

VANA-directeur Erik Pijlman: "Het toiletpapier dat in rioolwater zit, heeft een hoogwaardige vezel. Normaal doen we daar niets mee; het papier wordt verwerkt in slib. Met een nieuw bewerkingsproces hebben we er nu een volwaardige grondstof van gemaakt met economische waarde: een afdruipremmer voor asfalt."

Het toiletpapier dat uit het afvalwater wordt gehaald, wordt verwerkt tot een cellulosestof die wordt toegevoegd aan andere grondstoffen waarmee asfalt wordt gemaakt. Als afdruipremmer zorgt de stof ervoor dat het asfalt van homogene kwaliteit wordt.

"We hebben in Nederland op jaarbasis 180 ton van dit materiaal in ons rioolwatersysteem", vertelt Pijlman. "Er is dus duidelijk economisch potentieel, zeker nu we hebben laten zien dat we de labfase voorbij zijn. Voor asfaltproducenten is dit product aantrekkelijk omdat het op termijn goedkoper is dan andere afdruipremmers. Daarnaast past het uiteraard goed in het streven om de asfaltproductie te vergroenen."

De komende tijd wordt gewerkt aan vervolgtrajecten. De toepassingsmogelijkheden van gebruikt toiletpapier zijn overigens breder dan alleen voor asfalt. Pijlman: "Dit is de eerste markt die wij ontwikkelen, maar er zijn meer toepassingen denkbaar. Het is nu in ieder geval duidelijk dat hergebruik van toiletpapier uit rioolwater technisch en economisch hout snijdt."

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.