De Unie van Waterschappen heeft een gastles met een interactieve game ontwikkeld. De Unie wil scholieren zo kennis laten maken met het werk van de waterschappen en het belang van de waterschapsverkiezingen.
In de interactieve game, die de Unie van Waterschappen samen met ProDemos ontwikkelde, stemmen leerlingen op partijen in het waterschapsbestuur. Daarna nemen ze als bestuur van een waterschap beslissingen in een aantal casussen. Bijvoorbeeld om te investeren in duurzaamheid of te bezuinigen op dijkonderhoud.
“Met de game hebben we een tweeledig doel,” zegt Bram Rosenbrand, beleidsmedewerker educatie van de Unie van Waterschappen. “Enerzijds willen we ze iets leren over het werk van de waterschappen en anderzijds over de manier waarop de waterschappen worden gekozen en bestuurd. Rond de game bieden we ook een gastles aan, door medewerkers van de waterschappen, of hij kan gewoon gebruikt worden bij lessen maatschappijleer of burgerschapsvorming.”
De game is bedoeld voor leerlingen van de bovenbouw van zowel mbo, havo en vwo. De gastlessen kennen verschillende versies. “Als Unie van Waterschappen vinden we het heel belangrijk dat scholieren meer weten over ons werk. Daar is zeker bij jongeren nog wel eens wat onduidelijkheid over. De game past dan ook in een bredere campagne waarin we willen bijdragen aan het verhogen van het waterbewustzijn. Ook op dat onderwerp hebben we lesmateriaal ontwikkeld.”
Op dit moment hebben circa vijftig scholen de interactieve game, al dan niet met gastles, aangevraagd. Rosenbrand noemt dat een goede start. “We proberen natuurlijk zoveel mogelijk leerlingen te bereiken en communiceren, ook via ProDemos en bijvoorbeeld op de conferentie van maatschappijleer-docenten, intensief met scholen. De game en de gastles zijn niet per se gebonden aan de waterschapsverkiezingen van dit jaar. Dus als er veel vraag is, hebben we een instrument dat we de komende jaren blijvend aan kunnen bieden.”
MEER INFORMATIE
De democratiegame