secundair logo knw 1

De betrokken bestuurders hebben definitief hun fiat gegeven aan de uitvoering van het project Meanderende Maas in Noord-Brabant en Gelderland. Daarbij wordt onder meer de 26 kilometer lange dijk tussen Ravenstein en Lith versterkt. De eerste schop gaat eind dit jaar de grond in.

Hiervoor is op 9 juli de bestuurlijke overeenkomst getekend. Dat gebeurde tijdens een feestelijk moment bij een karakteristieke boom op de dijk in het vestingstadje Megen. Ook zijn de handtekeningen gezet onder een realisatieovereenkomst met aannemer Boskalis Nederland. De planvorming is nu afgerond en de fase van uitvoering kan beginnen.

Dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling
Mario Jacobs, dijkgraaf van Waterschap Aa en Maas en voorzitter van de stuurgroep Meanderende Maas, spreekt van een mooie mijlpaal. “Want we hebben hier immers lang aan gewerkt. Niet alleen met ontzettend kundige projectcollega’s, maar ook met de dijkbewoners en belangengroepen. Allemaal hadden we één doel: een zo goed mogelijk plan waar dijkversterking, rivierverruiming én gebiedsontwikkeling hand in hand gaan. En dat gaat nu allemaal gebeuren de komende jaren.”

Het project Meanderende Maas maakt deel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Er doen tien organisaties mee: Waterschap Aa en Maas (trekker), ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, gemeente Oss, gemeente West Maas en Waal, gemeente Wijchen, waterschap Rivierenland en Natuurmonumenten. Het project is begroot op 430 miljoen euro.

Alleen dijk aan Brabantse kant versterkt
In het project wordt de 26 kilometer lange dijk tussen de Brabantse plaatsen Ravenstein en Lith versterkt. Dit geldt binnen het HWBP als een van de meest urgente dijktracés om aan te pakken. Hiermee worden 270.000 bewoners en bedrijven – onder meer in Oss en Den Bosch – beter beschermd tegen hoogwater. De dijk aan Gelderse zijde is veilig en daarom geen onderdeel van het project.

Het projectgebied van ongeveer 2.650 hectare omvat ook de uiterwaarden aan zowel de Brabantse als de Gelderse kant van het 18 kilometer lange Maastraject. De rivier krijgt aan beide zijden meer ruimte. Zo wordt er geulen met flauwe taluds gecreëerd.

Verder wordt ingezet op gebiedsontwikkeling. Er komt 500 hectare extra natuur bij, de recreatieve en toeristische routes worden uitgebreid en de haven van Oss krijgt een betere toegang.

Minder damwanden nodig
In de realisatieovereenkomst met aannemer Boskalis zijn de afspraken vastgelegd over de uitvoering van de werkzaamheden en het bedrag dat hiervoor staat. Het bedrijf werkt al sinds de zomer van 2021 mee aan de plannen via een twee-fasen aanpak. 
Duurzaamheid is hierin een belangrijk element.

Door wat een uitgekiend ontwerp voor de dijkversterking wordt genoemd, blijken er minder kilometers aan damwanden nodig te zijn dan aanvankelijk gedacht: geen 26 maar 17 kilometer. Ook wordt klei uit de directe omgeving gebruikt, waardoor er geen nieuwe klei hoeft te worden aangevoerd.

Eind dit jaar uitvoering van start
Bestuurder Maar van Oord van Boskalis Nederland heeft het over een veelzijdig project. “Dat past ons zeer goed dankzij onze jarenlange kennis en ervaring op het gebied van hoogwaterbescherming.” Volgens Van Oord kan zijn bedrijf een belangrijke bijdrage leveren aan een duurzame realisatie van het project voor de omgeving, onder andere door slim hergebruik van materialen.

Eind 2024 start de aannemer met de uitvoeringswerkzaamheden op het eerste dijktraject bij Demen en Dieden. De planning is om alle werkzaamheden in 2029 af te ronden. Dan zal in 2030 het resultaat zichtbaar zijn. Dat wordt al omschreven als ‘een sterkere dijk en een prachtig gebied met ruimte voor mens, rivier en natuur – veilig en mooi’.

Maar van Oord (Boskalis) en Mario Jacobs (stuurgroep) ondertekenen de realisatieovereenkomst 

LEES OOK

H2O Actueel (mei 2024): Meanderende Maas: gaas tegen gravende bevers bij dijkversterking Ravenstein-Lith

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.