secundair logo knw 1

Bij de dijkversterking tussen Ravenstein en Lith in het project Meanderende Maas wordt over de volle lengte gaas aangebracht op het buitentalud van de dijk om het graven van bevers tegen te gaan. Dat is een van de aanvullende maatregelen die is genomen in het ontwerp Meanderende Maas op basis van de zienswijzen die zijn ingebracht.

Op de 337 documenten die ter inzage lagen voor de gebiedsontwikkeling, rivierruiming en dijkverstekring tussen Ravenstein en Lith, zijn in totaal 121 reacties binnengekomen met op- en aanmerkingen op het conceptontwerp. Dat heeft geleid tot slechts een aantal kleine aanpassingen. De definitieve besluiten liggen nu ter inzage tot en met 4 juli 2024.

Meanderende Maas is een ambitieus rivierproject van Waterschap Aa en Maas (trekker van het project), ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, gemeente Oss, gemeente West Maas en Waal, gemeente Wijchen, waterschap Rivierenland en Natuurmonumenten.

Na 6 jaar voorbereiding ligt er nu een definitief plan met een ontwerp om de dijk te versterken, de natuur te verbeteren, de recreatiemogelijkheden te vergroten en de Maas meer ruimte te geven. Het project is begroot op 430 miljoen euro.

Flessenhals
De meeste reacties op het conceptontwerp gingen over mogelijke schade die optreedt aan huizen in de omgeving van de dijk, over het kappen en herplanten van bomen, over fiets- en wandelpaden, hondenlosloopgebieden en de oude kademuur van Ravenstein. Over die vestingmuur was de afgelopen jaren veel discussie. Sommige bewoners vinden de muur een historische aanfluiting, terwijl anderen de kademuur langs de rivier als aanwinst zien. Het waterschap kiest voor een damwand met een kademuur.

Ook is de wens geuit om de flessenhals in de Maas bij Ravenstein aan te pakken. Hier is het winterbed van de rivier van oever tot oever slechts 400 meter breed. Verruiming is onderzocht, maar krijgt toch geen plek in Meanderende Maas. Het waterschap schuift dit deels door naar Integraal Rivier Management, maar neemt alvast een voorschot met het plaatsen van een damwanden en het verwijderen van de terp van de mengvoederfabriek. Daarmee krijgt de Maas meer ruimte.

Bevers
Ook worden maatregelen genomen tegen gravende bevers in de toekomstige dijk. “Om het risico op ondermijning te verkleinen en om de herstelkosten van dierlijke graverijen te beperken zijn in het definitieve projectplan Waterwet dijkversterking Ravenstein-Lith antigraverijmaatregelen opgenomen die nog ontbraken in het ontwerp-projectplan.” Met name bij hoog water kiezen bevers ervoor om hun toevlucht te zoeken op de dijk en gaan de dieren holen graven om in te schuilen.


LEES OOK
H2O premium: ‘Meanderende Maas voldoet aan álle principes van omgevingsvisie’
H2O actueel: Meanderende Maas: dijkversterking, meer natuur en nieuw landschap

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.