secundair logo knw 1

Foto: Frank Poppelaars

Een nieuw procedé voor het maken van hoogwaardige biodiesel uit zuiveringsslib wordt getest in de praktijk op Europees niveau. In Rotterdam komt er een proefinstallatie.

Het grootschalige project heet TO-SYN-FUEL. Hieraan doen bedrijven en kenniscentra uit vijf Europese landen mee. Zij doen de komende jaren praktijkonderzoek naar een nieuw procedé waarbij zuiveringsslib als grondstof wordt gebruikt voor biobrandstof voor voertuigen. De officiële kick-off was begin mei. De kosten van het project zijn begroot op 14,5 miljoen euro. De Europese Unie betaalt hiervan het grootste deel vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020.

Nederland levert een belangrijke bijdrage aan TO-SYN-FUEL. ENGIE Services bouwt in Rotterdam een proefinstallatie. Naar verwachting wordt in 2018 gestart met de productie van biodiesel. Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) dat gevestigd is op Moerdijk, gaat hiervoor het slib leveren. SNB is eigendom van zes waterschappen en de grootste verwerker van zuiveringsslib in ons land.

Het maken van biodiesel uit slib is een nieuwe ontwikkeling, vertelt directeur Marcel Lefferts van SNB. “Wereldwijd wordt veel werk gemaakt van de productie van biobrandstof voor voertuigen. Er worden grondstoffen als afval, houtsnippers en palmolie gebruikt. Maar nog niet slib dat overblijft bij de zuivering van afvalwater. Terwijl dat juist een heel interessant product is. Slib is goedkoop en in grote hoeveelheden beschikbaar. Ook is slib volgens ons zeer geschikt om hoogwaardige biodiesel te maken.”

Het doel van het project is om de technische en economische waarde van het innovatieve procedé aan te tonen. De kern is de technologie Thermo Catalytic Reforming. Dat wordt gecombineerd met drukwisseladsorptie en hydrodeoxygenation. Het komt erop neer dat met behulp van pyrolyse, een thermisch kraakproces, biodiesel uit slib wordt geproduceerd. Lefferts: “De basistechniek werkt en is in het lab bewezen. We schalen het procedé nu op. Daarnaast is het belangrijk om deelprocessen te koppelen tot een continu proces.”

De deelnemers aan het project spreken zelfs al van honderd fabrieken die 32 miljoen ton organisch materiaal per jaar kunnen omzetten in biobrandstof. “Een leuk vergezicht”, zegt Lefferts. “Maar het geeft wel goed het grote potentieel van de techniek aan. Ik zie dit als een belangrijke ontwikkeling op weg naar de circulaire economie. We zullen zelf in eerste instantie enkele duizenden tonnen slibkoek aan de proefinstallatie in Rotterdam leveren. De bedoeling is dat onze eigen vrachtwagens op de geproduceerde biodiesel gaan rijden.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”