secundair logo knw 1

Sluis Junne. Afbeelding: Waterschap Vechtstromen

De innovatieve sluis bij Junne werd een maand geleden in gebruik genomen. Dit weekend kon de sluis circa 24 uur niet bediend worden door een afgebroken waterpeilmeter. Het was de eerste keer dat de innovatieve sluis haperde nadat de opening moest worden uitgesteld door softwareproblemen.

De innovatieve sluizen Junne en Mariënberg maken de Vecht voor het eerst in honderd jaar weer bevaarbaar van Zwolle tot aan de Duitse grens. Ze zijn niet voorzien van klassieke sluisdeuren, maar van vlinderkleppen om het schutten van de sluis te regelen. De kleppen worden op peil gehouden, liggen onder water en overbruggen het hoogteverschil.

Kinderziekte
“Door een mechanisch probleem kon de sluis vanaf zondagmiddag 24 uur niet bediend worden,” vertelt Martin Hilferink, woordvoerder van Waterschap Vechtstromen. “Een waterpeilmeter bleek te zijn losgeraakt. De toezichthouder heeft de storing meteen doorgegeven, maar het kost dan even tijd om het euvel te vinden en te verhelpen”.

Hilferink noemt het vervelend dat de nieuwe sluis midden in het vaarseizoen even buiten gebruik was. “Maar dit zijn de kinderziektes die horen bij een innovatief concept. Bedenk wel dat sluizen als deze nergens ter wereld bestaan”.

MEER INFORMATIE
Innovatieve sluizen maken Vecht van Zwolle tot Duitse grens bevaarbaar

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.