secundair logo knw 1

Een knakaal langs de Waal | Foto Wim Eikelboom

Een proef met het uitzetten van 1.200 gemarkeerde palingen in de Rijn bij Keulen om meer zicht te krijgen over de impact van scheepsschroeven op de vissen, blijft zonder resultaat. Door aanhoudend hoogwater in de grote rivieren afgelopen winter zijn vrijwel alle testpalingen weggespoeld.

“De proef is mislukt. Geen enkele gemarkeerde paling is gevonden en terug gemeld. Dat is flink balen”, zegt Niels Brevé, wetenschappelijk visonderzoeker bij Sportvisserij Nederland.

Een jaar geleden zijn ter hoogte van Keulen in de Rijn in verschillende etappes in totaal 1.200 geslachtsrijpe palingen uitgezet met een merkteken, zogeheten schieralen. De vissen trekken stroomafwaarts richting Noordzee. Onderweg krijgen ze te maken met de drukke vrachtvaart op de Rijn. Wetenschappers willen graag weten in hoeverre de palingpopulatie schade ondervindt van de aandrijving van deze vrachtschepen.

Langs de oevers van de Waal en Rijn worden regelmatig zogeheten knakalen aangetroffen. De vissen zijn dodelijk gewond geraakt na aanvaring met een scheepsschroef of bij het passeren van een gemaal. Met een groot internationaal onderzoek met de titel De Rijn Verbindt willen Sportvisserij Nederland, Rijkswaterstaat en RAVON de vinger erachter krijgen hoe groot de omvang van dit probleem is. De palingstand is nog altijd kwetsbaar.

Twintig procent
Hoewel de weggespoelde uitgezette testpalingen geen informatie aandragen, blijft visonderzoeker Brevé optimistisch over het onderzoek. In totaal speuren 60 vrijwilligers de oevers af van de Waal en andere grote rivieren naar knakalen.

Ook halen onderzoekers met visnetten op drie plekken in de Waal palingen boven water. Uit die vangsten blijkt dat zo’n 20 procent van de palingen beschadigd of geknakt is. “De aard van de verwondingen gaan we de komende tijd nauwkeurig onderzoeken, zodat we een stap verder komen in de speurtocht naar de schadeoorzaken van de knakaal”, aldus Brevé.

Als de binnenvaart debet blijkt aan sterfte onder trekkende palingen, kunnen volgens Sportvisserij Nederland visvriendelijke constructies rond scheepsschroeven worden overwogen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Weer een geval van: de gevolgen proberen te gaan bestrijden en de oorzaak niet aanpakken. Zo blijft het werk in de wereld. En de vervuiling. 
Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.