secundair logo knw 1

Naast de landingsbanen van Schiphol zijn begin september mestkorrels van struviet uitgereden die gemaakt zijn uit het afvalwater van onder meer vliegtuigen.

De mestkorrels zijn het product van een gezamenlijke pilot van Schiphol, Evides Industriewater, brancheorganisatie van drinkwaterbedrijven Vewin en onderzoeksinstituut KWR Watercycle Research Institute in het kader van een TKI Watertechnologie-project.

Evides Industriewater heeft op het terrein van luchthaven Schiphol een afvalwaterzuivering waarin het afvalwater van de luchthaven, de kantoren en de vliegtuigen gezamenlijk wordt verwerkt. Afvalwater uit vliegtuigen heeft echter een bijzondere samenstelling vanwege het schaarse gebruik van schoon water aan boord. "De vacuümtoiletten aan boord gebruiken maar heel weinig water", vertelt KWR-onderzoeker Kees Roest. "De concentratie fosfaat is in dit afvalwater daarom relatief hoog." Fosfaat is een belangrijke stof in verband met de voedselvoorziening, maar de fosfaatvoorraad op de wereld is eindig. Om die reden wordt veel onderzoek gedaan naar hergebruik.

Voor de pilot werd het afvalwater uit vliegtuigen apart ingezameld en verwerkt tot struvietkorrels. Dat gebeurde met een reactor die bij de waterzuiveringsinstallatie van Schiphol werd geplaatst. Roest: "Struviet bevat in vergelijking met gewone kunstmest veel fosfaat en wat minder stikstof. Op een locatie naast de landingsbanen was de grond bewerkt en moest zo snel mogelijk weer gras komen, onder andere om de komst van vogels te verminderen. De geproduceerde struvietkorrels zijn hiervoor geschikt."

De pilot heeft een "mooi circulair product opgeleverd met nutriënten die je kunt gebruiken als kunstmest", zegt Roest. Hoe het vervolg eruitziet, is nog niet bekend. De komende periode bekijken Schiphol en haar zuiveringspartner Evides de mogelijkheden tot implementatie van struvietproductie op de afvalwaterzuivering van Schiphol.

Tijdens de Aquatech van november 2015 in Amsterdam, had Kees Roest (KWR) over het project op Schiphol een gesprek met H2O Video.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”