secundair logo knw 1

Plangebied Waterfront Lelystad

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat wil buitendijkse kleinschalige woningbouw langs het IJsselmeer mogelijk maken. Dat zei de bewindsman in het wetgevingsoverleg Water met de Tweede Kamer.

Aanleiding is het bouwplan voor een nieuwe woonwijk met 450 huizen in de jachthaven in Monnickendam. Dat plan is onlangs afgekeurd door de rijksoverheid. Niettemin nodigt Madlener de gemeente Waterland uit om met een nieuw voorstel voor buitendijkse woningbouw te komen.

“Het woningbouwplan in Monnickendam was niet in lijn met regelgeving voor erfpacht. Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft gemeente Waterland laten weten dat het Rijk geen mogelijkheden ziet voor verdere ontwikkeling”, aldus Madlener in antwoord op vragen van de Kamerleden Peter de Groot (VVD) en Pieter Grinwis (ChristenUnie).

Niet helemaal platleggen
Even later gaf de minister aan dat hij woningbouwontwikkelingen rond het IJsselmeer 'niet helemaal wil platleggen'. “We moeten kijken naar wat wel kan en onder welke voorwaarden toch gebouwd kan worden. Als gemeente Waterland met een nieuw plan komt, zal ik daar met belangstelling naar kijken.”

De nieuwe beleidslijn van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat buitendijks bouwen niet langer toe. Toch wil Madlener uitzonderingen toestaan op die regel. “Ik heb hier veel gesprekken over met mijn collega Mona Keijzer (minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, red)”, zei hij in de Kamer. “We treffen maatregelen op locaties waar woningen kans lopen op wateroverlast, zodat we geen spijt krijgen van buitendijks bouwen.”

Volgens Madlener past dit in het nieuwe regeringsbeleid om bij bouwplannen rekening te houden met water en bodem.

Waterfront Lelystad
VVD en ChristenUnie hadden de minister eerder opgeroepen minder conservatief te zijn met een verbod op buitendijks bouwen langs het IJsselmeer, zolang de waterveiligheid en de zoetwaterbeschikbaarheid daardoor niet in het geding komen.

“Wij willen graag van de minister horen wat er wel kan aan woningbouw langs het IJmeer, Eemmeer, Gooimeer en Markermeer. Voor IJburg Fase 2, Almere Duin/Poort en Almere Haven zijn vergevorderde plannen”, aldus Grinwis. Voor het buitendijkse woningbouwproject Waterfront Lelystad zijn maatwerkafspraken gemaakt tussen Rijk, regio en waterschap.

Met een motie roepen VVD en ChristenUnie de regering op om 'waterveilige woningbouw en drijvend wonen mogelijk te maken langs de randen van het IJsselmeer'. Madlener kondigde daarop aan dat hij langs het IJsselmeer kleinschalige woningbouw wil toestaan, mits die woningbouw de zoetwaterbuffer 'niet te veel aantast'.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Gert Timmerman · 22 days ago
    Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Willem VroomEr gaan werkelijk ontzettend veel boeren stoppen. Om van dit soort gezeur af te zijn. De hetze. Ondeugdelijke metingen. Onbegrijpelijke regels, controle`s etc. Het is geen leven hier in Nederland voor ondernemers.  
Evides gaat van 1.17 naar 1.40 eu per m³.... 20% erbij, is dit nog normaal?? Op 2 jaar tijd is er bijna 40% bijgekomen. Lonen stijgen zo hard niet hoor...
De regering zou eerlijk en duidelijk moeten zijn naar PAS-melders: PAS-melders voldoen niet aan de wet, dus moeten ze daaraan gaan voldoen. Verzachtende omstandigheid is dat deze boeren (zogenaamd) niet wisten dat de betreffende wet nog niet definitief was, want er liep nog een procedure en het was een geitenpaadjeswet. Toon als regering dan coulance en geef ze nog een paar jaar extra om aan de regels te voldoen. En boeren die daardoor failliet dreigen te gaan zouden gecompenseerd moeten worden.
Eerlijker voor de boeren en de maatschappij.
Verwijzing naar een elementair leerboek van de mechanica der vloeistoffen voor zelfstudie en onderwijs uit 1958 voor de onderbouwing dat er bij een worst-case scenario meer dan 1 miljard M3 water over de Waaldijk kan stromen -waardoor een oppervlak van 1.000 km2 zou overstromen- is te mager. Dat voldoet niet aan voldoende wetenschappelijke onderbouwing.
Het pleidooi voor meer overleg in het kader van grensoverschrijdend waterbeheer met Duitsland en België, maar ook met Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland, is wel steekhoudend. Het stroomgebied van de Rijn beslaat naast Nederland immers Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Stroomgebied van de Maas beslaat naast Nederland ook Frankrijk, Luxemburg, België en Duitsland. Voor zover ik weet zijn er in waterschapverband slechts een aantal pilots hier momenteel concreet mee bezig o.a. via het ontwerpen en operationaliseren van grensoverschrijdend waterbeheer rondom de Overijsselse Vecht en ook voor delen van het Roer stroomgebied dat aansluit op de Maas. Ruimte voor de rivieren in Nederland gaat maar beperkte impact hebben als niet eenzelfde inhaalslag gaat plaatsvinden in de bovenstrooms genoemde landen.
Acht kennisinstituten uit Nederland, België, Duitsland en Luxemburg gaan daarom onder coördinatie van Deltares onderzoek doen naar beter beheer van grensoverschrijdende regionale stroomgebieden. De watersnood in juli 2021 heeft geleerd dat autoriteiten hier geen goed overzicht over hebben en dat kennis over de overstromings- en droogterisico’s langs de kleinere grensoverschrijdende zijrivieren van de Maas en Rijn nog heel versnipperd is.
Het artikel stelt terecht dat voor grensoverschrijdend waterbeheer nog te weinig urgentie is.
Weer een geval van: de gevolgen proberen te gaan bestrijden en de oorzaak niet aanpakken. Zo blijft het werk in de wereld. En de vervuiling.