secundair logo knw 1

Nederland is het enige West-Europese land zonder uitgewerkt plan om drinkwaterrestricties op te leggen in periodes van grote droogte. Op basis van een RIVM-rapport stelt de Beleidstafel Droogte dat moet dit veranderen. "Verstandig om een systeem op de plank te hebben."

Na de droge zomer van 2018 werd een Beleidstafel Droogte opgezet om in kaart te brengen hoe Nederland zich in 2050 kan weren tegen watertekorten. De Beleidstafel kwam tot 46 aanbevelingen. Een daarvan luidde dat de mogelijkheden om drinkwaterrestricties op te leggen in periodes van crises, verder uitgewerkt moeten worden. Ook in Nederland zullen warme, droge zomers in de toekomst namelijk gevolgen kunnen hebben voor de drinkwatervoorziening.

Escalatiemodel
De aanbeveling volgt op een rapport van de RIVM, Ervaringen met drinkwaterrestricties in het buitenland en verkenning van de mogelijkheden voor Nederland. Het RIVM analyseerde hoe andere landen te werk gaan bij het opleggen van drinkwaterrestricties. Alle landen kennen een escalatiemodel. Na de normale fase volgt een ‘waakzaamheidsfase’ met een oproep om vrijwillig minder drinkwater te gebruiken, al dan niet op piekmomenten. In de ‘alarmfase’ zijn vervolgens bepaalde handelingen, bijvoorbeeld het sproeien van de tuin of het wassen van de auto’s, niet of beperkt toegestaan en in de ‘crisisfase’ mag drinkwater alleen worden gebruikt voor consumptie, gezondheidsdoelen en hygiëne.

 

-advertentie-

 

Vrijwillig
Volgens Robin van Leerdam, die namens RIVM het onderzoek verrichtte, zal een oproep om vrijwillig het drinkwatergebruik te beperken meestal afdoende zijn. Ervaringen in andere landen wijzen erop dat mensen bereid en in staat zijn om hun drinkwatergebruik te verminderen als ze dat wordt verzocht. “Dat geldt zeker als mensen gewend zijn aan drinkwaterschaarste en het als het ware al is ingeburgerd dat je soms wat minder drinkwater mag gebruiken. In Nederland is dat bewustzijn wat minder. Hoewel sommige drinkwaterbedrijven in 2018 ook een oproep hebben gedaan en dat lijkt toch ook wel een effect te hebben gehad”.

Op de plank
De RIVM-onderzoeker verwacht niet dat het in Nederland op korte termijn tot stevige drinkwaterrestricties zal komen. De waterbedrijven konden de droogte ook in 2018 goed opvangen. “Maar als het heel lang, heel droog is en het daarbovenop door een incident tot een verontreiniging van drinkwaterbronnen komt, kan er toch een situatie ontstaan waarbij een drinkwaterbedrijf tijdelijk niet aan de hele vraag kan voldoen. Daarom is het verstandig om nu alvast een haalbaar systeem uit te werken om in een crisissituatie op de plank te hebben liggen”.

Gedetailleerd uitwerken
Volgens Van Leerdam moet er nader onderzoek worden gedaan naar de consequenties van drinkwaterrestricties voor huishoudens en bedrijven. Ook moeten de noodbevoegdheid, de communicatie en de handhaving in geval van crisis gedetailleerd uitgewerkt worden. “Daarbij kunnen we gebruik maken van ervaringen in andere landen. Het escalatiemodel kan als voorbeeld dienen om een formule te vinden die werkt voor zowel de gebruikers van drinkwater, de drinkwaterbedrijven als voor de verantwoordelijke overheden”.

 

MEER INFORMATIE
Ervaringen met drinkwaterrestricties in het buitenland en verkenning van de mogelijkheden voor Nederland
'Grote inspanningen nodig om Nederland weerbaar te maken tegen watertekorten'
RIVM: restricties bij extreme vraag naar drinkwater goed uitvoerbaar

 

 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.