secundair logo knw 1

De freesmachine | Foto Van Oord

In het dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk wordt een nieuwe innovatie getest: de Mixed-in-Place freesmethode. De techniek versterkt de dijk op twee manieren, het voorkomt piping en stabiliseert de dijk. De proef is nu zover gevorderd dat drie aangemaakte proefwanden in de dijk worden uitgegraven om ze te beoordelen op hun geschiktheid.

De test is de vrucht van het ‘Innovatiepartnerschap’, de vernieuwende aanbestedingsvorm die het Waterschap De Stichtse Rijnlanden toepast bij de versterking van de Lekdijk tussen Amerongen en Schoonhoven. De dijk is afgekeurd op piping, macrostabiliteit en bekleding van het buitentalud en het doel is om bij de versterking verschillende innovaties te testen en door te ontwikkelen.

Dat gebeurt met 3 ‘innovatiepartners’: Van Oord, Mourik Infra en de combinatie Heijmans Infra, GMB Civiel, de Vries & van de Wiel (Lek Ensemble). In het deeltraject Salmsteke past Mourik Infra het Prolock Filterscherm inmiddels toe als nieuwe techniek tegen piping. In het dijkdeel Culemborgse Veer- Beatrixsluis wordt nu de MIP-freesmethode getest, met Van Oord als innovatiepartner.

Aan de proef in de Lekdijk gingen laboratoriumtesten, bureaustudies en een pilot in Duitsland vooraf, schrijft Van Oord, dat voor de verdere ontwikkeling van de MIP-freesmethode een samenwerking is aangegaan met HITEC Road, specialist in grondstabilisatie.

Mixed-in-place (MIP) is een grondverbeteringstechniek. In de proef op de Lekdijk wordt een freesmachine ingezet waarmee een wand wordt gemaakt in de dijk, tot op een diepte van 15 meter. Tijdens dit proces wordt de wand versterkt met een mengsel van bestaande grond en bindmiddel, zoals cement en water, waardoor deze uithardt en de dijk versterkt.

De wand heeft twee functies: het voorkomt piping en stabiliseert de grond, waardoor verschuivingen worden voorkomen. In vergelijking met traditionele methoden zoals damwanden is MIP efficiënter, duurzamer en sneller, claimen de ontwikkelaars. Dit betekent minder overlast (trillings- en zettingvrij, geluidsarm), lagere kosten en een kortere bouwtijd. Voor de techniek is bovendien geen extra ruimte nodig zodat dijken niet verhoogd of verbreed hoeven te worden. Daardoor is ze geschikt voor dijkversterkingsprojecten in gebieden met beperkte ruimte.

In het Lekdijk-project zijn in totaal 3 wanden getest met bindmiddel van uiteenlopende samenstellingen, waaronder één met olifantsgras, schrijft het waterschap. De test moet ook uitwijzen of en in hoeverre de wanden waterdicht zijn. “Nu de wanden goed zijn gedroogd en gehard, wordt het tijd om de wanden uit te graven.” Komende week gebeurt dat in het bijzijn van genodigden en pers.

Op basis van de resultaten wordt een ontwerprichtlijn opgesteld, zodat de techniek effectief kan worden toegepast en onderhouden. Bij succes wordt de MIP-methode toegepast tussen de Beatrixsluis en de A27. Het uiteindelijke doel is om de methode ook toe te passen bij andere dijkversterkingen in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.