secundair logo knw 1

Onderzoekers, aannemers, waterschappers en vertegenwoordigers van het Hoogwaterbeschermingsprogramma kwamen gisteren bijeen om een kijkje te nemen bij de proefvakken | Foto POV-W

In de zeedijk tussen Westhoek en Zwarte Haan en de Noorderpier bij Harlingen worden in 6 proefvakken asfaltmengsels getest op duurzaamheid. De proef is een initiatief van de Projectoverstijgende Verkenning Waddenzeedijken (POV-W), een samenwerking tussen de drie noordelijke waterschappen Hunze en Aa’s, Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân.

De proefvlakken zijn gefreesd en worden de komende weken gevuld met innovatieve asfaltmengsels door de aannemers Boskalis, Abbink Terschelling, Heijmans en Strukton Civiel.

Zij gaan de uitdaging aan die Wetterskip Fryslân, trekker van dit onderzoek, afgelopen voorjaar aan de markt voorlegde: ‘Zijn er innovatieve asfaltmengsels, asfaltconstructies of aanbrengtechnieken die onze zeedijk sterker maken en klaar voor de toekomst?’

Nieuwe kijk
De noordelijke waterschappen hebben behoefte aan een nieuwe kijk op asfaltbekleding. De technieken en methoden voor asfaltbekledingen op dijken zijn in de afgelopen decennia weinig veranderd, aldus de waterschappen.

Dit terwijl veel van de asfaltbekleding op de Nederlandse dijken ouder is dan 30 jaar en mankementen begint te vertonen. Een deel van de bekleding is inmiddels afgekeurd. Ruim 500 kilometer Nederlandse dijk is (gedeeltelijk) geasfalteerd.

Het nu opgezette onderzoek moet zicht bieden op een sterkere en duurzamere asfaltbekleding die gebruikt kan worden voor versterking van de zeedijken. Er is een testmethode ontwikkeld om de verschillen in levensduur van de innovatieve asfaltmengsels vast te kunnen stellen. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.