secundair logo knw 1

Industrie in Delfzijl gezien vanaf de zeedijk I foto: Henk-Jan van der Klis / Flickr

De realisatie van een duurzaam waternet op het industrieterrein in Delfzijl is een stap dichterbij gekomen. Hiervoor is ruim 6,5 miljoen euro beschikbaar gesteld vanuit het Nationaal Programma Groningen. Het geld is bedoeld voor de aanleg van een transportleiding.

De subsidie is toegekend aan North Water, een joint venture van Evides Industriewater en Waterbedrijf Groningen. Zij bieden via het dochterbedrijf duurzame alternatieven voor drinkwater aan. Deze worden op maat gemaakt voor grootzakelijke klanten in Noord-Nederland. Het gaat om de levering van industriewater en de verwerking van afvalwater.

Aanleg van nieuwe transportleiding
De regio Delfzijl ontwikkelt zich economisch met onder meer nieuwe bedrijven in de biobased chemie en de waterstofeconomie. Daardoor neemt de vraag van de industrie naar water toe. North Water onderzoekt of het mogelijk is om een duurzame watervoorziening op het industrieterrein in Delfzijl (gemeente Eemsdelta) te realiseren.

Het idee is om water te benutten van de industriewaterzuivering Garmerwolde. Hier wordt oppervlaktewater gebruikt als duurzame bron voor industriewater. In de toekomst geldt dat mogelijk ook voor effluent van rwzi Garmerwolde na aanvullende zuivering.

North Water kan het industriewater leveren aan bedrijven in Delfzijl, als er een transportleiding tussen deze plaats en Appingedam wordt aangelegd. De nieuwe leiding wordt dan aangesloten op de industriewaterleiding Garmerwolde-Eemshaven. Verder zijn er lokale distributie, een verdeelstation en voor een deel van het water een verdere opwerkingsstap nodig.

Subsidie startsein voor verdere uitwerking
North Water ziet de bijdrage van ruim 6,5 miljoen euro uit het Nationaal Programma Groningen – ingesteld in verband met de aardbevingsproblematiek – als startsein om het plan voor het duurzame waternet verder uit te werken en op economische haalbaarheid te beoordelen. Dit gebeurt samen met onder andere de gemeente Eemsdelta, de provincie Groningen, de betrokken bedrijven, Groningen Seaports en LTO Noord.

Het zal dan nog wel even duren, voordat de nieuwe transportleiding in de grond ligt. North Water moet eerst allerlei zaken regelen zoals een ontwerp, een bestek, vergunningen en overeenkomsten met afnemers en landeigenaren.

 

MEER INFORMATIE
Bericht van Evides Industriewater
Toelichting Waterbedrijf Groningen
Website North Water

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.