secundair logo knw 1

De uit 1975 stammende Houtribsluizen in Lelystad vallen onder het onderhoudscontract I foto: Agnes Monkelbaan via Wikimedia Commons

Vier marktpartijen gaan het ‘natte areaal’ in het IJsselmeergebied en het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden: Dura Vermeer, SPIE Nederland, Van der Lee en BAM Infra Nederland/Van den Herik. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure door Rijkswaterstaat.

Dura Vermeer en SPIE Nederland ontfermen zich over het onderhoud in wat het perceel Noord wordt genoemd in Midden-Nederland: de bruggen en sluizen in het IJsselmeergebied. Het betreft onder meer de bruggen van de Afsluitdijk, de Ramspolbrug en de Houtribsluizen.

In perceel Zuid gaan Van der Lee en de combinatie BAM Infra Nederland/Van den Herik aan de slag. Zij zullen de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden, waaronder de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede.

Variabel onderhoud
De werkzaamheden van de aannemers zijn gericht op het garanderen van de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het ‘natte areaal’, aldus Rijkswaterstaat. Het gaat om het variabele onderhoud.

Hieronder vallen onder andere de conservering tegen roestvorming en het betonherstel bij bruggen en sluizen, het schadeherstel aan sluisdeuren, het vernieuwen van elektronische en hydraulische systemen, het updaten van de cybersecurity van bruggen en het vervangen van camerasystemen en verlichting. De werkzaamheden gaan nu van start.

Flexibele raamovereenkomst
Rijkswaterstaat koos voor een vrij flexibele raamovereenkomst. Het doel is dat specifieke opdrachten eenvoudiger en sneller kunnen worden verstrekt en uitgevoerd. Door deze aanpak worden de capaciteit en het vakmanschap van Rijkswaterstaat en de marktpartijen bij elkaar gebracht.

Het variabele onderhoud is gegund voor een periode van maximaal vier jaar. Rijkswaterstaat trekt hiervoor in totaal 33 miljoen euro uit: 18 miljoen euro voor het IJsselmeergebied en 15 miljoen euro voor het Amsterdam-Rijnkanaal.

Breed scala aan disciplines
Dura Vermeer laat weten dat voor de opdracht de onderdelen Dura Vermeer Infra Assetmanagement en Dura Vermeer Techniek hun krachten hebben gebundeld. De werkzaamheden omvatten een breed scala aan disciplines, zoals civiel, industriële automatisering en elektrotechniek.

Het levensverlengend onderhoud van de draaibruggen van de Afsluitdijk staat als eerste op de agenda. Deze bruggen zijn van groot belang voor de samenleving, aldus Dura Vermeer. Remmen worden vervangen en stootblokken, draagsysteem en brugdek aangepast. Verder gaat het bedrijf onder andere de software aanpassen. Hierdoor wordt de draaibeweging soepeler.

BAM en Van den Herik melden dat zij binnen het project nauw samenwerken vanuit één vast, centraal kernteam. Door de inzet van specialisten en kwaliteitscontroles wordt de kwaliteit van de werkzaamheden gewaarborgd. De bedrijven zijn voorstander van de flexibele contractvorm, omdat dit een positief effect heeft op de voorbereiding- en uitvoeringstijd van een project. Ook worden hiermee de kwaliteit en efficiëntie van het werk vergroot. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.