Vier marktpartijen gaan het ‘natte areaal’ in het IJsselmeergebied en het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden: Dura Vermeer, SPIE Nederland, Van der Lee en BAM Infra Nederland/Van den Herik. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure door Rijkswaterstaat.
Dura Vermeer en SPIE Nederland ontfermen zich over het onderhoud in wat het perceel Noord wordt genoemd in Midden-Nederland: de bruggen en sluizen in het IJsselmeergebied. Het betreft onder meer de bruggen van de Afsluitdijk, de Ramspolbrug en de Houtribsluizen.
In perceel Zuid gaan Van der Lee en de combinatie BAM Infra Nederland/Van den Herik aan de slag. Zij zullen de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal onderhouden, waaronder de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede.
Variabel onderhoud
De werkzaamheden van de aannemers zijn gericht op het garanderen van de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het ‘natte areaal’, aldus Rijkswaterstaat. Het gaat om het variabele onderhoud.
Hieronder vallen onder andere de conservering tegen roestvorming en het betonherstel bij bruggen en sluizen, het schadeherstel aan sluisdeuren, het vernieuwen van elektronische en hydraulische systemen, het updaten van de cybersecurity van bruggen en het vervangen van camerasystemen en verlichting. De werkzaamheden gaan nu van start.
Flexibele raamovereenkomst
Rijkswaterstaat koos voor een vrij flexibele raamovereenkomst. Het doel is dat specifieke opdrachten eenvoudiger en sneller kunnen worden verstrekt en uitgevoerd. Door deze aanpak worden de capaciteit en het vakmanschap van Rijkswaterstaat en de marktpartijen bij elkaar gebracht.
Het variabele onderhoud is gegund voor een periode van maximaal vier jaar. Rijkswaterstaat trekt hiervoor in totaal 33 miljoen euro uit: 18 miljoen euro voor het IJsselmeergebied en 15 miljoen euro voor het Amsterdam-Rijnkanaal.
Breed scala aan disciplines
Dura Vermeer laat weten dat voor de opdracht de onderdelen Dura Vermeer Infra Assetmanagement en Dura Vermeer Techniek hun krachten hebben gebundeld. De werkzaamheden omvatten een breed scala aan disciplines, zoals civiel, industriële automatisering en elektrotechniek.
Het levensverlengend onderhoud van de draaibruggen van de Afsluitdijk staat als eerste op de agenda. Deze bruggen zijn van groot belang voor de samenleving, aldus Dura Vermeer. Remmen worden vervangen en stootblokken, draagsysteem en brugdek aangepast. Verder gaat het bedrijf onder andere de software aanpassen. Hierdoor wordt de draaibeweging soepeler.
BAM en Van den Herik melden dat zij binnen het project nauw samenwerken vanuit één vast, centraal kernteam. Door de inzet van specialisten en kwaliteitscontroles wordt de kwaliteit van de werkzaamheden gewaarborgd. De bedrijven zijn voorstander van de flexibele contractvorm, omdat dit een positief effect heeft op de voorbereiding- en uitvoeringstijd van een project. Ook worden hiermee de kwaliteit en efficiëntie van het werk vergroot.