secundair logo knw 1

Foto: Platform Slappe Bodem

Vanwege de bodemdaling moeten gemeenten in het westen en noorden van het land jaarlijks meer dan 1,7 miljard euro extra uittrekken voor het onderhoud van wegen en rioleringen. Ook vraagt de aanleg van nieuwe woonwijken op slappe bodems om hogere investeringen vooraf. Die worden later wel terugverdiend.

Dit blijkt uit onderzoek dat architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco uitvoerde in opdracht van het Platform Slappe Bodem, een samenwerkingsverband van lokale en regionale overheden waaronder waterschappen. Bodemdaling veroorzaakt met name in West- en Noord-Nederland schade aan rioleringen, wegen, gebouwen en groenvoorzieningen.

Gemiddeld 100 euro per inwoner extra
Dat kan volgens de nieuwe berekening van Sweco flink in de papieren lopen. De extra kosten die gemeenten als gevolg van bodemdaling moeten maken voor het beheer en onderhoud van wegen en rioleringen, kunnen oplopen tot meer dan 1,7 miljard euro per jaar (zie infographic). De gemiddelde schade is 100 euro per inwoner. Het bedrag verschilt echter per gemeente; soms komt 400 euro per inwoner voor.

Gemeenten krijgen voor deze extra kosten een bijdrage van het Rijk uit het gemeentefonds, maar moeten zelf ook een aanzienlijk deel betalen. Volgens het Platform Slappe Bodem heeft dit gevolgen voor de kwaliteit van de openbare ruimte en voor de lokale belastingen. Bijkomend probleem is dat de verdeling vanuit het gemeentefonds onevenwichtig is; de ene gemeente krijgt relatief meer geld dan de andere.

Extra investeringen voor nieuwbouw op slappe bodem
Sweco keek ook naar debouw van nieuwe woonwijken op slappe bodems, die tot wel 40 procent uit water bestaan en weinig draagkracht hebben. Om zo’n wijk ‘bodemdalingsbestendig’ aan te leggen, zijn extra investeringen nodig. Het prijskaartje kan oplopen tot 47.500 euro per woning. Dat bedrag wordt op lange termijn terugverdiend door lagere beheerskosten.

Het Platform Slappe Bodem pleit voor aanvulling van het gemeentefonds en herziening van de financieringswijze. Dat is nodig om de werkelijke kosten en lasten voor gemeenten als gevolg van bodemdaling te dekken. Op hun beurt moeten gemeenten streven naar een openbare ruimte die bestand tegen bodemdaling is en waarbij beheer- en onderhoudskosten zo laag mogelijk zijn. Volgens eerder onderzoek van Sweco valt er veel te besparen door toepassing van de levenscyclusbenadering en innovatieve, lichtgewicht technieken.

Infographic Onderhoud infrastructuur 1 7 mrd loep

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland
Dat klinkt allemaal mooi, maar wat als er in de tussentijd een zware storm met hoog water langskomt? Jullie spreken jezelf gewoon tegen. Jullie zeggen dat de duinen, om de veiligheid te waarborgen,  minimaal 7,64m hoog en 43 meter breed moeten zijn. Dat zijn die z.g. 'kerven' absoluut niet. Maar dat zou geen probleem zijn, want de golven doven uit op het oplopende profiel. Hoe kunnen beide beweringen tegelijkertijd waar zijn? Graag een goed onderbouwde reactie. 
Goed dat je dit doet Jelmer. Er zit zoveel kennis verstopt in het verleden. Door daar goed naar te kijken kun je waardevolle oplossingen in het heden creëren 👍🏼erfgoedstichting De Hollandse Cirkel (www.hollandsecirkel.nl)  werkt er al jaren aan om de historie van de geodesie/landmeetkunde/geo-informatie te kunnen ontsluiten naar het heden en de toekomst. 
@H2O redactie Geachte Redactie, dank voor uw correctie en web-site verwijzing naar de Piekberging.
Nu de dijken goed met gras begroeid zijn, test Rijnland de Piekberging Haarlemmermeer in Buitenkaag van donderdag 7 tot en met dinsdag 19 november. We vullen en legen de piekberging één keer om er zeker van te zijn dat alles goed werkt. Volg de test live via de livestreams
@Peter VonkRijkswaterstaat schrijft:
'Iedere keer als de sluisdeur opengaat, stroomt er 10 miljoen kilo zout het Noordzeekanaal in.'